آموزشهای پارلمانی ابزار کارآمدسازی پارلمان با تأکید بر ایجاد رشته حقوق پارلمانی
(ندگان)پدیدآور
حبیبنژاد, سیداحمدالموتیان, ابوالفضلمنصوری بروجنی, محمدتسخیری, محمدصالح
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در چند دهه اخیر، مجالس قانونگذاری با ارتباط برقرار کردن با مراکز علمی و پژوهشی بهویژه دانشگاهها، تلاش کردهاند تا از ظرفیتهای علمی آنها، به بهترین نحو استفاده کنند. یکی از پویشهایی که در سالهای اخیر برخی پارلمانهای پیشگام، آغاز کردهاند، برگزاری دورههای مطالعات پارلمانی و ازجمله رشته حقوق پارلمانی است. این دورهها با هدف تربیت متخصصان مورد نیاز پارلمان، فاصله میان پارلمان و مراکز علمی و پژوهشی را میکاهد. مطالعات پارلمانی از موضوعات میانرشتهای است که با هدف توانمندسازی علمی پژوهشگران و دانشگاهیان برای رفع نیازهای پارلمان صورت گرفته است.
این دورهها زمینه و بستر مناسبی برای کارآمدسازی پارلمان و تقویت مراکز علمی و پژوهشی و نخبگان متخصص در علوم مرتبط به پارلمان بهحساب میآیند و در تلاشاند تا ذهنیت واقعی از آنچه که در فرایندهای پارلمانی (قانونگذاری و نظارت) اتفاق میافتد را به دانشپژوهان منتقل کنند. این نوشتار ضمن تبیین ابعاد مختلف این دورهها و بررسی تجربههای کشورهای معدودی که به برگزاری آن اقدام کردهاند، اهمیت برگزاری رشته حقوق پارلمانی را در نظام آموزشی ایران مورد ارزیابی قرار داده است.
کلید واژگان
مطالعات پارلمانیحقوق پارلمانی
قانونگذاری
مهارتهای پارلمانی
کارآمدسازی پارلمان
حقوق عمومی
شماره نشریه
96تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامیسازمان پدید آورنده
استادیار گروه حقوق، پردیس فارابی دانشگاه تهرانمدیر کل تدوین قوانین مجلس شورای اسلامی
دکتری حقوق عمومی، دانشکده حقوق، پردیس فارابی دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری حقوق بینالملل، مرکز تحصیلات تکمیلی پیامنور تهران



