بررسی و مقایسه رفتار اطلاعیابی مراجعان به کتابخانه پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
(ندگان)پدیدآور
خسروی, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی، به مطالعه و مقایسه رفتار اطلاعیابی مراجعان به کتابخانه پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران پرداخته است. نتایج حاصل از 250 پرسشنامه تکمیلشده توسط مراجعان، نشان داد که بیشترین درخواست اطلاعات مربوط به حوزه علوم انسانی است. یافتهها در مورد نحوه دستیابی به اطلاعات، نشانگر آن بود که اکثر مراجعان کتابخانه از هر دو منبع چاپی و الکترونیکی استفاده میکنند. پاسخدهندگان، انجام کارهای پژوهشی را بهعنوان انگیزه و هدف جستجوی اطلاعات عنوان کردند. استفاده از سیستمهای رایانهای، از مجاری دستیابی به منابع اطلاعاتی دارای اولویت بوده است. نتایج نشان داد که پاسخدهندگان، تقریبا نیمی از زمان خود را صرف دستیابی به منابع اطلاعاتی میکنند. همچنین، مراجعان دارای تحصیلات تکمیلی (مراجعان در مقطع تحصیلی مدرک کارشناسی یا پایینتر) در مقایسه با مراجعان دارای تحصیلات عالی (مراجعان در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکتری)، انگیزه بیشتری برای «انتشار آثار علمی» دارند. مهمترین مشکل در دستیابی به اطلاعات در مقطع تحصیلات تکمیلی «فاصله زیاد کتابخانه از محل کار» و در مقطع تحصیلات عالی «نبود وقت جهت جستجوی اطلاعات» بوده است.
کلید واژگان
رفتار اطلاعیابیپژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
مراجعان
دستیابی به اطلاعات
استفادهکنندگان اطلاعات
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2009-05-221388-03-01
ناشر
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایرانشاپا
2252-05032383-322X




