موانع و راهکارهای افزایش رضایت کاربران کتابخانه با بهکارگیری قانون موئرز
(ندگان)پدیدآور
مختاری, حیدرعبدالحسینزاده, محمدحسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کالوین موئرز از پیشگامان حوزه بازیابی اطلاعات، قانون خود موسوم به «قانون موئرز» را چنین بیان کرد که «وقتی کسب اطلاعات از یک نظام بازیابی اطلاعات سخت و پرمشقت باشد، کاربر ترجیح میدهد که از آن استفاده نکند و در این صورت نظام با عدم استفاده مواجه میشود». مقاله حاضر در پی بررسی موانع عمده استفاده از نظام کتابخانه و پیشنهاد راهکارهایی برای رفع این موانع در مقولههای اینترنت و موتورهای کاوش، صفحات وب و رابطهای کاربر، منابع اطلاعات، خدمات مرجع، نظامهای اطلاعات مدیریت (ام.آی.اس.)، زیرساختهای ارتباطی، آموزش کاربران و کارکنان، و نیز اخلاق حرفهای با اساس قرار دادن قانون موئرز است. حاصل این راهکارها، افزایش ضریب رضایت کاربران از کتابخانه است.
کلید واژگان
قانون موئرزذخیره و بازیابی اطلاعات
کتابخانهها
رضایت کاربران
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2008-05-211387-03-01
ناشر
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهدعضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تبریز
شاپا
2252-05032383-322X




