واکاوی عوامل مؤثر بر انتخاب تصاویر بازیابیشده در موتور کاوش گوگل از دیدگاه کاربران
(ندگان)پدیدآور
ظریف قاسمیان, نعیمهفتاحی, رحمتاللهنوکاریزی, محسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: واکاوی دلایل انتخاب تصاویر بازیابیشده از موتور کاوش گوگل از دیدگاه کاربران و بررسی تأثیر متغیرهای جمعیتشناختی بر قضاوت ربط تصاویر بازیابیشده.روششناسی: این پیمایش با 30 نفر آزمودنی (دانشجوی دورههای تحصیلات تکمیلی از رشتههای مختلف دانشکده فنی- مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد) انجام شد. دادهها از طریق پرسشنامهای که علل انتخاب تصاویر توسط کاربران را در فرایند قضاوت عینی بررسی میکرد گردآوری شد. معیارهای قضاوت عینی برپایه تحلیل متون تخصصی استخراج شد و روایی آن از سوی چند تن از متخصصان تأیید شد.یافتهها: رابطه معناداری بین ویژگیهای فردی (تجربه و مهارت، مقطع تحصیلی، سن، و جنسیت) و دیدگاه کاربران از نظر اهمیت نسبی معیارهای عینی ربط وجود نداشت. در مرحله قضاوت عینی از میان دلایل نهگانه آزمودنیها برای انتخاب تصویر، "برداشت کلی کاربر در مورد احتمال سودمند بودن تصویر" با 100% توافق، مهمترین دلیل و از میان علل یازدهگانه انتخاب نکردن تصویر، "عدم اطمینان کاربر نسبت به آن و منوط کردن انتخاب به تصویر بعدی" با 33/33% توافق، بیشترین آراء را بهخود اختصاص داد.نتیجهگیری: افراد عمدتاً برمبنای برداشت کلی، تجربه ذهنی، و دانش خود تصاویر را انتخاب میکنند قضاوت ربط تصویر توسط کاربران به میزان آشنایی آنها با اجزا و عناصر وب مربوط نمیشود.
کلید واژگان
قضاوت ربطموتور کاوش گوگل
بازیابی تصویر
انتخاب تصویر
انتخاب نکردن تصویر
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی مشهداستاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
شاپا
2252-05032383-322X




