• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دلتا (UTTED)
    • دوره 1, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دلتا (UTTED)
    • دوره 1, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    چگونه از شر جملة «قضاوت نکن» خلاص شویم؟!

    (ندگان)پدیدآور
    محبی, مطهره
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    4.229 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله ترویجی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    نگرش امروز جامعه به امر "قضاوت کردن" بسیار منفی و جبهه‌گیرانه است. یکی از پرتکرارترین گزاره‌ها، چه در فضای مجازی و چه در دنیای واقعی، گزارة " هرگز قضاوت نکن" می‌باشد. نسبی‌گرایی که نتیجه و دستاورد شک‌گرایی است، با گذشت زمان هرچه بیشتر گریبان‌گیر جامعه شده‌است. مکتبی که به پیروانش توصیه می‌کند هرگز به امر مذموم قضاوت آلوده نشوند؛ چراکه هر شخصی می‌تواند حقیقت مختص به خود را داشته باشد و ممکن است چیزی که برای شخص (الف) درست و خوب است برای شخص (ب) لزوما این‌طور نباشد. به‌بیان‌دیگر حقیقت مطلق و واحدی وجود ندارد؛ اما سوال اینجاست که آیا اساسا انسان می‌تواند و اگر بتواند، باید قضاوت کردن را کنار بگذارد؟ در فرضی هم که این رهایی از قضاوت کردن ممکن باشد، آیا عدم قضاوت به‌صورت مطلق کار درستی می‌باشد؟ در این نوشتار به این پرسش‌ها پاسخ داده خواهد شد. سوالاتی مانند؛ قضاوت به چه معناست؟ آیا هرنوع قضاوتی مذموم است؟ چه ارتباطی میان قضاوت کردن و نقد کردن وجود دارد؟ آیا قضاوت و تصمیم‌گیری به یکدیگر وابسته‌اند؟ و در نهایت نیز راه‌حل‌ها و راهکارهای پیشنهادی ارائه می‌گردد ...
    کلید واژگان
    قضاوت
    قضاوت‌گری
    نسبی‌گرایی
    شک‌گرایی
    نقد کردن
    تصمیم‌گیری
    مطهره محبی
    دانشگاه تهران
    انجمن های علمی دانشجویی
    UT-TED

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2019-05-22
    1398-03-01
    ناشر
    انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه تهران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی حقوق دانشگاه تهران

    URI
    http://uttedsj.ut.ac.ir/article_73154.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/16162

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب