نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorتاج‌الدینی, اورانوسfa_IR
dc.contributor.authorسادات ‌موسوی, علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:44:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:44:46Z
dc.date.available1399-07-08T23:44:46Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:44:46Z
dc.date.issued2015-11-22en_US
dc.date.issued1394-09-01fa_IR
dc.date.submitted2013-10-15en_US
dc.date.submitted1392-07-23fa_IR
dc.identifier.citationتاج‌الدینی, اورانوس, سادات ‌موسوی, علی. (1394). نقش مدیریت دانش در برنامه‌ریزی راهبردی کتابخانه‌های دانشگاهی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 26(3), 65-77.fa_IR
dc.identifier.issn2252-0503
dc.identifier.issn2383-322X
dc.identifier.urihttp://nastinfo.nlai.ir/article_469.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/161564
dc.description.abstractهدف: بررسی و تبیین نقش مدیریت دانش در برنامه‌ریزی راهبردی از دیدگاه مدیران و کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی است. روش پژوهش: با استفاده از ابزار پرسشنامه، نظر 38 مدیر (رؤسا و معاونان) و 151 کتابدار شاغل در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران، به‌تفکیک، درباره نقش مدیریت دانش در برنامه‌ریزی راهبردی پیمایش شده است. یافته‌ها: بیش از نیمی از افراد بر تعریف سه مرحله‌ای کوینتاس و همکاران (1997) از مدیریت دانش اتفاق نظر دارند؛ مدیران و کتابداران بر کاربردی بودن مدیریت دانش در برنامه‌ریزی کتابخانه توافق دارند و بهترین راه برای بهبود آینده‌نگری در کتابخانه را به‌کارگیری مدیریت دانش در برنامه‌ریزی دانسته‌اند؛ آنان مدیریت دانش را به‌ترتیب در ابعاد سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی خدمات اطلاعاتی، تولید مدل و تفکر در حیطة برنامه‌ریزی راهبردی سازمان خود کاربردی معرفی کرده‌اند. یافته‌های حاصل از این پژوهش نشان داد که 14.57 درصد از مدیران و کتابداران،مدیریت دانش را در نظارت همه‌جانبة‌ بر برنامه‌ریزی راهبردی دخیل می‌دانستند. همچنین67.57 درصد از ایشانمدیریتدانشرا در همة زمینه‌های تعریف‌شده دربرنامه‌ریزیراهبردی کتابخانةخود کاربردی تعریف نمودند. یافته‌های این پژوهش مدیریت دانش را به‌ترتیب در سیاست­گذاری و تصمیم­گیری (51.18 درصد)، برنامه­ریزی خدمات اطلاعاتی (81.14 درصد)، تولید مدل (76.4 درصد)، تفکر(23.4 درصد) در حیطة برنامه‌ریزی راهبردی دانشگاه خود کاربردی معرفی کردند. نتیجه‌گیری: در این پژوهش با بهره‌گیری از نظرات جامعة مورد پژوهش تعاریف متعدد مدیریت دانش و برنامه­ریزی راهبردی در کتابخانه­های دانشگاهی مورد تبیین قرارگرفت.تفاوت استنباط نتایج حاصله از بررسی موضوعات اساسیِ پیرامون مدیریت دانش در برنامه­ریزی راهبردی حاکی از آن است که مدیران و کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهیافراد مختلف در جامعة مورد پژوهش، معانی ضمنی متنوعی را از مفهوم مدیریت دانش در برنامه‌ریزی راهبردی کتابخانه‌ها دریافت می‌کنند، اگرچه این تفاوت‌ها از نظر آماری معنی­دار نبوده است اما این آشفتگی قابل درک است، زیرا اصطلاحات و حوزه‌های جدید معمولاً تردید‌هایی منطقی ایجاد می‌کنند. به هرحال، این تفاوت‌ها از نظر آماری نیز معنادار نبوده است.fa_IR
dc.format.extent825
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانfa_IR
dc.publisherNational Library and Archives of Islamic Republic of Iranen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعاتfa_IR
dc.relation.ispartofNational Studies on Librarianship and Information Organizationen_US
dc.subjectبرنامه‌ریزی راهبردیfa_IR
dc.subjectمدیریت دانشfa_IR
dc.subjectنظرسنجیfa_IR
dc.subjectکتابخانه‌های دانشگاهیfa_IR
dc.titleنقش مدیریت دانش در برنامه‌ریزی راهبردی کتابخانه‌های دانشگاهیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس معاونت تحقیقات و فن‌آوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue3
dc.citation.spage65
dc.citation.epage77


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد