دوره 29, شماره 3

 

ارسال های اخیر

  • تحولات روش‌شناسی پژوهش‌ در نشریات علم اطلاعات و دانش‌‌شناسی ایران در پرتو تغییر درجه علمی آنها (مطالعه مقایسه‌ای) 

    گرایی, احسان؛ سیامکی, صبا (سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran, 2018-10-23)
    هدف: تحلیل مقایسه‌ای روش‌های پژوهش و ابزار گردآوری داده‌ها در نشریات منتخب علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران.روش‌‌‌شناسی: داده‌های 943 مقاله از نشریات مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، تحقیقات اطلاع‌رسانی و ...

  • رفتار جستجوی اطلاعات دانش‌آموزان دبیرستانی با توجه به تجربه، هوش فضایی، و پیچیدگی وظیفه 

    نقیب, فاطمه؛ میرزابیگی, مهدیه؛ البرزی, محبوبه (سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran, 2018-10-23)
    هدف: شناخت تفاوت رفتار جستجوی اطلاعات دانش‌آموزان دبیرستانی با توجه به تجربه و هوش فضایی آنها در وظایف ساده و پیچیده.روش‌شناسی: روش پژوهش کمّی و از نوع مقایسه‌ای است. برای گرد‌آوری اطلاعات جمعیت‌شناختی و سنجش تجربه ...

  • فعالیت اعضای هیئت علمی در شبکه‌های اجتماعی علمی: زمینه‌ها، موانع، الزامات، و عوامل تأثیرگذار 

    شریف‌مقدم, هادی؛ میری, انیس؛ سلامی, مریم (سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran, 2018-10-23)
    هدف: بررسی زمینه‌ها، موانع، الزامات، و عوامل تأثیرگذار بر فعالیت اعضای هیئت علمی علم اطلاعات و دانش‌شناسی در شبکه‌های اجتماعی علمی.روش‌شناسی: پژوهش حاضر کیفی از نوع نظریه زمینه‌ای بود و داده‌ها از طریق مصاحبه ...

  • مقایسه عناصر اطلاعاتی فیپای الکترونیکی و چاپی در کتاب‌های کودکان و نوجوانان 

    خطیری, مریم؛ خانی پور, رضا (سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran, 2018-10-23)
    هدف: مقایسه میزان همگونی یا ناهمگونی عناصر اطلاعاتی فیپای الکترونیکی با فیپای چاپ‌شده در کتاب‌های کودکان و نوجوانان.روش‌شناسی: عناصر اطلاعاتی رکوردهای کتاب‌شناختی کتاب‌های کودکان نرم‌افزار رسا در کتابخانه ملی با عناصر ...

  • سرمایه فکری کتابخانه‌های دانشگاهی براساس مدل بونتیس و ارتباط آن با عملکرد سازمانی 

    منصوری, حسین (سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran, 2018-10-23)
    هدف: سنجش سرمایه فکری کتابخانه‌های دانشگاهی براساس مدل بونتیس و ارتباط آن با عملکرد سازمانی.روش‌شناسی: پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی از نوع کمّی است که با دو پرسشنامه سرمایه فکری و عملکرد سازمانی از تمامی مدیران و کارکنان ...

  • سازماندهی اطلاعات حوزه میراث فرهنگی: پیشرفت‌های گذشته و مسائل پیش رو 

    نیک نیا, معصومه؛ جمالی مهموئی, حمیدرضا؛ علیمحمدی, داریوش (سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran, 2018-10-23)
    هدف: بررسی مسائل، چالش‌ها، و رویکردهای پیش ‌روی سازماندهی اطلاعات حوزه میراث فرهنگی با تمرکز بر الگوی مرجع مفهومی سی‌داک و الگوهای هم‌خانواده آن. روش‌شناسی: ...

  • ساخت و اعتباریابی پرسشنامۀ سنجش عوامل ساختاری اثرگذار بر سرقت علمی دانشجویان 

    شقاقی, مهدی (سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran, 2018-10-23)
    هدف: سنجش اعتبار پرسشنامه عوامل ساختاری اثرگذار بر سرقت علمی دانشجویان از نظر روایی محتوایی و سازه و پایایی.روش‌شناسی: از روش روایی‎سنجی محتوایی سه‌لایه برای بررسی روایی محتوایی، از رویکرد تحلیل عاملی تأییدی برای ...

  • تحلیل توییت مقاله‌های علمی در توییتر 

    عرفان منش, محمدامین؛ حسینی, الهه؛ حبیبی, سحر (سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran, 2018-10-23)
    هدف: تحلیل حدود 45 میلیون توییت مقاله‌های علمی به‌عنوان نمونه‌ای از قابلیت‌های آلتمتریکس برای تحلیل کلان‌داده‌ها در محیط وب اجتماعی.روش‌شناسی: با روش توصیفی و با استفاده از شاخص‌های آلتمتریک، تمامی 322,828,44 توییت ...

  • ساختار فکری علم اطلاعات و دانش‌شناسی: از نظر "دیداری‌سازی حوزه دانش" 

    حیدری, غلامرضا؛ زوارقی, رسول؛ مختارپور, رضا؛ خاصه, علی اکبر (سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran, 2018-10-23)
    هدف: شناسایی الگوها و روندهای موضوعی مطالعات علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران و سیر تغییرات انجام‌شده در ساختار نظری این حوزه.روش‌شناسی: با استفاده از هم‌رخدادی کلیدواژه و با رویکرد مبتنی‌بر دیداری‌سازی حوزه دانش براساس ...