| dc.contributor.author | وندشعاری, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | بخشی, اکرم | fa_IR |
| dc.contributor.author | میرزایی, عبداله | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:40:40Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:40:41Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T23:40:40Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T23:40:41Z | |
| dc.date.issued | 2019-09-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-07-06 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-04-15 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | وندشعاری, علی, بخشی, اکرم, میرزایی, عبداله. (1398). مطالعه تطبیقی ساختار طرح و نقش قالیهای کردی خراسان با منطقه کردستان. فصلنامه نگره, 14(51), 36-51. doi: 10.22070/negareh.2019.1013 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | ۲۶۷۶-۷۲۴۴ | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22070/negareh.2019.1013 | |
| dc.identifier.uri | http://negareh.shahed.ac.ir/article_1013.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/160019 | |
| dc.description.abstract | اقوام کرد ساکن خراسان یکی از مهمترین طوایف قالیباف در بین ایلات و عشایر ایراناند. مطالعه طرح و نقشمایههای بهکاررفته در هنر قالیبافی این اقوام نشان میدهد که نقوش این قالیها با آداب، رسوم و فرهنگ رایج در هر منطقه و نیز بر اساس ریشه فرهنگی و قومی خود دارای شاخصههای هنری و هویتی با ارزش میباشند. پژوهش حاضر با مطالعه طرح و نقش قالیهای کردی خراسان و کردستان و تطبیق آنها، در پی پاسخ به این سوالات است که الف) ساختار طرح و نقشهای قالیهای کردی خراسان و عشایر کردستان چگونه است و ب) شباهتها و تفاوتهای طرح و نقش قالیهای کردی خراسان با قالیهای منطقهی کردستان کدام هستند. از این رو هدف این پژوهش، شناسایی و بررسی ساختار فرمی طرح و نقوش قالیهای کردی خراسان و قالیهای عشایری کردستان و یافتن وجوه تشابه و تفاوت در آنهاست. روش انجام پژوهش توصیفی و با رویکرد تطبیقی بوده و تجزیه و تحلیل اطلاعات به شیوه کیفی جزیینگر صورت پذیرفته است. جمع آوری اطلاعات در هر دو منطقه به صورت میدانی و کتابخانهای بوده است. جامعه تحقیق، شامل 61 تخته قالی از منطقه خراسان و 17 نمونه از منطقه کردستان است که از این میان تعداد 15 نمونه اصیل از خراسان و 10 نمونه اصیل از کردستان به شیوه هدفمند انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج حاکی از وجوه اشتراک و افتراقهایی در بین قالیهای هر دو منطقه است و طرحهایی مانند «کله روسی» و «جلیل» نمونههایی از مشابهتها در دو منطقه است. بیشترین تشابه در ساختار ترنج، لچک و حاشیه و نقشمایههای آنها در طرحهای ترنجی و لچک ترنج است. برخی افتراقها نیز در چگونگی بکارگیری انواع نقشمایههای (هندسی، گیاهی و جانوری) در قالیها به علت تغییر در موقعیت اقلیمی و جغرافیایی قابل مشاهده است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 811 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه شاهد | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه نگره | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Negareh Journal | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22070/negareh.2019.1013 | |
| dc.subject | قالی کردی | fa_IR |
| dc.subject | طرح و نقش | fa_IR |
| dc.subject | خراسان | fa_IR |
| dc.subject | کردستان | fa_IR |
| dc.subject | مطالعه تطبیقی | fa_IR |
| dc.title | مطالعه تطبیقی ساختار طرح و نقش قالیهای کردی خراسان با منطقه کردستان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | سرپرست دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه آموزشی فرش،دانشکده فرش، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران دانشکده هنرهای اسلامی تبریز | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار دانشکده فرش - دانشگاه هنر اسلامی تبریز | fa_IR |
| dc.citation.volume | 14 | |
| dc.citation.issue | 51 | |
| dc.citation.spage | 36 | |
| dc.citation.epage | 51 | |