بیان تصویری در آثار آقا میرک نقاش
(ندگان)پدیدآور
ندرلو, مصطفیآشوری, محمدتقیخزایی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بررسی شخصیت و دیدگاه هنرمندان نقشآفرین در خلق شاهنامۀ طهماسبی از مسائل مهمی است که میتواند رویکردهای بیان تصویر در این اثر برجستۀ هنری را تا حدی مشخص و قابل درک نماید. هدف این مطالعه معرفی و بررسی دیدگاه، شخصیت وجایگاه آقا میرک اصفهانی است. در این مقاله با بهره جستن از نوشتههای نویسندگان صاحب نظر همعصر نقاشان این دوره چون عبدی بیگ شیرازی، تلاش شده است با تمرکز بر آثار و زندگی آقا میرک پاسخی به سوالات چگونگی ابعاد شخصیتی و دیدگاه هنرمند و نحوه رویکرد بیان تصویر در شاهنامه ارائه شود. این مقاله با استفاده از روش تاریخی - تحلیلی و تکنگاری و نظریههای متفکران ومؤلفان دیباچهها بر پایه اندیشه عرفانی مطرح در این روزگار به تحلیل این هنرمند پرداخته است. ضرورت این تحقیق شناخت هنرمندان ایران اسلامی است. نتا یج حاصل از این مطالعه نشان میدهد هنرمند در مقام مخزن فن، سنت و حافظه هنری با رویکرد عارفانه عامل بازنمود تصویر زمانهاش است. میرک میراث نقاشی گذشته را با چهره نوینی درعصرخویش به اجرا درمی آورد و دراین فرایند زبان تصویر را به عاملی فراتر از بیان کلامی تبدیل میسازد.
کلید واژگان
آقا میرکشاهنامه طهماسبی
هنر دوره صفوی
هنردورۀ اسلامی
شماره نشریه
44تاریخ نشر
2017-12-221396-10-01
ناشر
دانشگاه شاهدسازمان پدید آورنده
مربی، عضو هیئت علمی دانشگاه هنرو دانشجوی دکتری پژوهش هنردانشیار دانشگاه هنر تهران
تربیت مدرس




