نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاکبرزاده, مریمfa_IR
dc.contributor.authorمیرزاابوالقاسمی, محمدصادقfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:40:15Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:40:15Z
dc.date.available1399-07-08T23:40:15Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:40:15Z
dc.date.issued2018-10-23en_US
dc.date.issued1397-08-01fa_IR
dc.date.submitted2018-04-18en_US
dc.date.submitted1397-01-29fa_IR
dc.identifier.citationاکبرزاده, مریم, میرزاابوالقاسمی, محمدصادق. (1397). بررسی شیوۀ ساخت و گُل‌بندی در خاتم گره پنج. فصلنامه نگره, 13(47), 82-93. doi: 10.22070/negareh.2018.2986.1820fa_IR
dc.identifier.issn‪۲۶۷۶-۷۲۴۴
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22070/negareh.2018.2986.1820
dc.identifier.urihttp://negareh.shahed.ac.ir/article_839.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/159869
dc.description.abstractشیوۀ ساخت خاتم گره نسبت به سایر انواع خاتم پیچیده‌تر و دشوارتر است. خاتم گره معمولاً بر اساس نقوش گره تند و کند هندسی شکل می‌گیرد و زاویۀ برش مصالح نیز در آن متفاوت است. گره پنج از متداول‌ترین نقوشی است که مبنای شکل‌گیری سایر نقوش خاتم گره نیز قرار می‏گیرد. این نقش مبنای شکل‌گیری سایر نقوش خاتم گره نیز هست و تقریباً در تمام انواع خاتم گره مشاهده می‌شود. بر این ‏اساس، موضوع این مقاله به بررسی شیوۀ ساخت و گُل‌بندی خاتم گره پنج اختصاص یافته و تلاش شده است تا به سه پرسش پاسخ داده شود: 1ـ ویژگی‎های کلی خاتم گره کدام است و تمایز آن از سایر انواع خاتم در چیست؟ 2ـ مراحل طراحی و ساخت خاتم گره پنج چگونه است؟ 3ـ ترکیب رنگی در تولید خاتم گره پنج چگونه اعمال می‌شود؟ برای این منظور ضمن توجه به ویژگی‌‌های اصلی خاتم گره به‏ترتیب نحوۀ ترسیم هندسی، مصالح‌گیری، مراحل خاتم‌پیچی و گل‌بندی، تنوع ترکیبی و رنگ‌بندی در خاتم گره پنج بررسی گردیده است. این مقاله به شیوۀ توصیفی‌ ‌ـ تحلیلی و بر مبنای مطالعات میدانی و کتابخانه‌ای نوشته شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که چند شیوۀ متفاوت برای پیچیدن خاتم گره پنج وجود دارد. با این حال، در تمام این شیوه‌ها نوع برش و مقدار مصالح یکسان است. همچنین رنگ‌بندی اجزای گره در گل‌بندی خاتم گره پنج نیز غالباً از ترکیب دو رنگ به‌دست می‌آید و اگر این نقش در سایر نقوش خاتم‌ گره مورد استفاده قرار گیرد به‌صورت ترکیبی از سه رنگ گل‌بندی و اجرا می‌شود.fa_IR
dc.format.extent720
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شاهدfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه نگرهfa_IR
dc.relation.ispartofNegareh Journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22070/negareh.2018.2986.1820
dc.subjectخاتم‌سازیfa_IR
dc.subjectخاتم گرهfa_IR
dc.subjectخاتم گره پنجfa_IR
dc.subjectخاتم‌پیچیfa_IR
dc.subjectگل‌بندیfa_IR
dc.titleبررسی شیوۀ ساخت و گُل‌بندی در خاتم گره پنجfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentشیراز. مدیر مسئول آموزشگاه هنرمشرقی.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشکدۀ هنر و معماری دانشگاه شیرازfa_IR
dc.citation.volume13
dc.citation.issue47
dc.citation.spage82
dc.citation.epage93


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد