نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorطاهری, علی رضاfa_IR
dc.contributor.authorشاه‏چراغ, سیده معصومهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:40:09Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:40:09Z
dc.date.available1399-07-08T23:40:09Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:40:09Z
dc.date.issued2016-05-21en_US
dc.date.issued1395-03-01fa_IR
dc.date.submitted2015-04-25en_US
dc.date.submitted1394-02-05fa_IR
dc.identifier.citationطاهری, علی رضا, شاه‏چراغ, سیده معصومه. (1395). مطالعه تطبیقی نقوش " درون‏ترکیبی" در نگارگری ایران و دوره سلاطین مغولی هند و آثار آرکیم بولدو "نگاره شتر و ساربان ، پری چنگ نواز سوار بر شتر و تابلو پرتره زمین". فصلنامه نگره, 11(37), 63-71. doi: 10.22070/negareh.2016.343fa_IR
dc.identifier.issn‪۲۶۷۶-۷۲۴۴
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22070/negareh.2016.343
dc.identifier.urihttp://negareh.shahed.ac.ir/article_343.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/159836
dc.description.abstractدر اساطیر، افسانه‏ها، داستان‏ها، ادبیات و هنرتمدن‏های مختلف همیشه موجودات تخیلی دارای جذابیت و اهمیت بوده‏اند از جمله آن‏ها گونه‏ای است که به آن موجودات " درون‏ترکیبی" گفته می‏شود که بدن آن‏ها در درون، از کنار هم نهی و در هم تنیدگی جانداران گوناگون و گاهی اشیاء و طبیعت شکل گرفته است که در نهایت یک چهره یا پیکره کلی واحد از یک حیوان و یا انسان ایجاد می‏شود، که در نگارگری ایران و هند مغول، و از سوی دیگر در پرتره‏های آرکیم بولدو به کار می‏رفته است. هدف از این پژوهش شناسایی اشتراکات تصویری بین این سه اثر است که آن‏ها را از لحاظ ساختاری بسیار به هم نزدیک می‏کند. در این راستا این پرسش ها مطرح می شود: چه شباهت‏هایی بین اثر آرکیم بولدو با دو نگاره ایرانی و مغولی وجود دارد؟ و بیشترین موجودات تشکیل دهنده در سه نگاره انتخابی چه موجودات و از چه گونه‏ای هستند؟  بین این نقوش در نگارگری ایران و هند با نقاشی‏های آرکیم بولدو به لحاظ شیوه چینش، ترکیب‏بندی و استفاده از موجودات جان‏دار و بی‏جان، شباهت‏هایی وجود دارد و نوع ترکیبات نیز قابل ملاحظه است. در هر سه این موارد با یک شکل کلی از تنه یا سر یک موجود زنده به صورت نیم‏رخی از انسان یا حیوان مواجه‏ایم که درون این شکل کلی، از دیگر پیکره‏های انسانی و حیوانی پر شده است. همچنین در سه نگاره انتخابی، حیوانات بیشترین عنصر سازنده پیکره‏های کلی هستند و در میان آن‏ها  استفاده از گونه پستانداران بیشترین کاربرد را در تصویرپردازی پیکره‏های کلی شتر و پرتره زمین دارد. این پژوهش توصیفی با رویکرد تطبیقی است.fa_IR
dc.format.extent574
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شاهدfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه نگرهfa_IR
dc.relation.ispartofNegareh Journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22070/negareh.2016.343
dc.subjectنگارگری ایرانfa_IR
dc.subjectنگارگری مغولی هندfa_IR
dc.subjectآرکیم بولدوfa_IR
dc.subjectموجودات تخیلیfa_IR
dc.subjectدرون‏ترکیبیfa_IR
dc.titleمطالعه تطبیقی نقوش " درون‏ترکیبی" در نگارگری ایران و دوره سلاطین مغولی هند و آثار آرکیم بولدو "نگاره شتر و ساربان ، پری چنگ نواز سوار بر شتر و تابلو پرتره زمین"fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، عضو هیات علمی، دانشکده هنر و معماری، شهر زاهدان، استان سیستان و بلوچستانfa_IR
dc.contributor.departmentمدرس، دانشکده فنی و حرفه ای دختران، شهر شاهرود، استان سمنانfa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue37
dc.citation.spage63
dc.citation.epage71


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد