مطالعه تطبیقی نقوش " درونترکیبی" در نگارگری ایران و دوره سلاطین مغولی هند و آثار آرکیم بولدو "نگاره شتر و ساربان ، پری چنگ نواز سوار بر شتر و تابلو پرتره زمین"
(ندگان)پدیدآور
طاهری, علی رضاشاهچراغ, سیده معصومهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در اساطیر، افسانهها، داستانها، ادبیات و هنرتمدنهای مختلف همیشه موجودات تخیلی دارای جذابیت و اهمیت بودهاند از جمله آنها گونهای است که به آن موجودات " درونترکیبی" گفته میشود که بدن آنها در درون، از کنار هم نهی و در هم تنیدگی جانداران گوناگون و گاهی اشیاء و طبیعت شکل گرفته است که در نهایت یک چهره یا پیکره کلی واحد از یک حیوان و یا انسان ایجاد میشود، که در نگارگری ایران و هند مغول، و از سوی دیگر در پرترههای آرکیم بولدو به کار میرفته است. هدف از این پژوهش شناسایی اشتراکات تصویری بین این سه اثر است که آنها را از لحاظ ساختاری بسیار به هم نزدیک میکند. در این راستا این پرسش ها مطرح می شود: چه شباهتهایی بین اثر آرکیم بولدو با دو نگاره ایرانی و مغولی وجود دارد؟ و بیشترین موجودات تشکیل دهنده در سه نگاره انتخابی چه موجودات و از چه گونهای هستند؟ بین این نقوش در نگارگری ایران و هند با نقاشیهای آرکیم بولدو به لحاظ شیوه چینش، ترکیببندی و استفاده از موجودات جاندار و بیجان، شباهتهایی وجود دارد و نوع ترکیبات نیز قابل ملاحظه است. در هر سه این موارد با یک شکل کلی از تنه یا سر یک موجود زنده به صورت نیمرخی از انسان یا حیوان مواجهایم که درون این شکل کلی، از دیگر پیکرههای انسانی و حیوانی پر شده است. همچنین در سه نگاره انتخابی، حیوانات بیشترین عنصر سازنده پیکرههای کلی هستند و در میان آنها استفاده از گونه پستانداران بیشترین کاربرد را در تصویرپردازی پیکرههای کلی شتر و پرتره زمین دارد. این پژوهش توصیفی با رویکرد تطبیقی است.
کلید واژگان
نگارگری ایراننگارگری مغولی هند
آرکیم بولدو
موجودات تخیلی
درونترکیبی
شماره نشریه
37تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
دانشگاه شاهدسازمان پدید آورنده
دانشیار، عضو هیات علمی، دانشکده هنر و معماری، شهر زاهدان، استان سیستان و بلوچستانمدرس، دانشکده فنی و حرفه ای دختران، شهر شاهرود، استان سمنان




