| dc.contributor.author | Baharloo, Alireza | fa_IR |
| dc.contributor.author | Akbari, Abbas | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:40:05Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:40:05Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T23:40:05Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T23:40:05Z | |
| dc.date.issued | 2012-03-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1391-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2011-12-27 | en_US |
| dc.date.submitted | 1390-10-06 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | Baharloo, Alireza, Akbari, Abbas. (1391). بررسی نقوش و خاستگاه آن ها در فرش های سرزمین های اسلامی موجود در نقاشی های عصر رنسانس و پس از آن. فصلنامه نگره, 7(21), 21-37. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | ۲۶۷۶-۷۲۴۴ | |
| dc.identifier.uri | http://negareh.shahed.ac.ir/article_33.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/159810 | |
| dc.description.abstract | نقاشی رنسانس، علاوه بر موضوعات و مضامین گوناگون، شامل اشکال و عناصر متعددی نیز میشود که در این میان، تصاویر فرش – بهویژه انواع اسلامی آن- از بخشهای مهم وقابل توجه در ترکیببندی این نقاشیها است. هدف این پژوهش بررسی جایگاه این گونه فرشها در آثار نقاشیغرب و مطالعه خاستگاه و منشاء اولیه آنها، در کنار بازشناسی سایر موارد مانند طرحها و نقوش مورد استفاده است. در این راستا، انتساب فرشهای یادشده در نقاشیها بهمنطقه یا مناطقی خاص(بهعنوان مثال آناتولی و یا سایر حوزهها) و همچنین زمینههای پیدایش و ظهور این قالیها در آثار نقاشی، که موضوع با اهمیتی است، مورد بررسی قرار گرفتهاست. روش گردآوری اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانهای بهشیوه اسنادی-تاریخی و تحلیل محتوا بوده و نتایج پژوهش نشان میدهد تعاملات شرق و غرب پس از دوران قرون وسطی، زمینه ظهور منسوجات اسلامی شرق در حوزه نقاشیغرب (بهویژه از دوره رنسانس بهبعد) را فراهم نمودهاست. البته باید توجه داشت با وجود اظهارنظر محققانغربی مبنی بر انتساب خاستگاه (تصاویر) قالیهای مورد اشاره به بخش آسیای صغیر(ترک)، میتوان این دامنه محدود را حتی وسیعتر از این درنظر گرفت. آنچنان که میشود این طرحها و نقوش را علاوه بر قالیهای ترک بهجامانده از سدههای گذشته، در سایر نواحی(مانند اران و قفقاز) هم مشاهده کرد که در این میان، نمونههای مشابه در مصر دورهمملوک، شمالآفریقا و اسپانیا و حتی تاثیرات و پشتوانههای ایرانی(سلجوقیان) را نیز باید مورد توجه قرارداد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 2509 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه شاهد | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه نگره | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Negareh Journal | en_US |
| dc.subject | فرش اسلامی | fa_IR |
| dc.subject | نقاشی | fa_IR |
| dc.subject | غرب | fa_IR |
| dc.subject | رنسانس | fa_IR |
| dc.title | بررسی نقوش و خاستگاه آن ها در فرش های سرزمین های اسلامی موجود در نقاشی های عصر رنسانس و پس از آن | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد پژوهش هنر،دانشگاه کاشان، شهر کاشان، استان کاشان | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان، شهر کاشان، استان کاشان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 7 | |
| dc.citation.issue | 21 | |
| dc.citation.spage | 21 | |
| dc.citation.epage | 37 | |