نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorBaharloo, Alirezafa_IR
dc.contributor.authorAkbari, Abbasfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:40:05Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:40:05Z
dc.date.available1399-07-08T23:40:05Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:40:05Z
dc.date.issued2012-03-20en_US
dc.date.issued1391-01-01fa_IR
dc.date.submitted2011-12-27en_US
dc.date.submitted1390-10-06fa_IR
dc.identifier.citationBaharloo, Alireza, Akbari, Abbas. (1391). بررسی نقوش و خاستگاه آن ها در فرش های سرزمین های اسلامی موجود در نقاشی های عصر رنسانس و پس از آن. فصلنامه نگره, 7(21), 21-37.fa_IR
dc.identifier.issn‪۲۶۷۶-۷۲۴۴
dc.identifier.urihttp://negareh.shahed.ac.ir/article_33.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/159810
dc.description.abstractنقاشی رنسانس، علاوه بر موضوعات و مضامین گوناگون، شامل اشکال و عناصر متعددی نیز می­شود که در این میان، تصاویر فرش – به­ویژه انواع اسلامی آن­- از بخش­های مهم وقابل توجه در ترکیب­بندی این نقاشی­ها است. هدف این پژوهش بررسی جایگاه این گونه فرش­ها در آثار نقاشی­غرب و مطالعه خاستگاه و منشاء اولیه آن­ها، در کنار بازشناسی سایر موارد مانند طرح­ها و نقوش مورد استفاده ­است. در این راستا، انتساب فرش­های یاد­شده در نقاشی­ها به­منطقه یا مناطقی خاص(به­عنوان مثال آناتولی و یا سایر حوزه­ها) و همچنین زمینه­های پیدایش و ظهور این قالی­ها در آثار نقاشی، که موضوع با اهمیتی است، مورد بررسی قرار گرفته­است. روش گردآوری اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانه­ای به­شیوه اسنادی-تاریخی و تحلیل محتوا بوده و نتایج پژوهش نشان می­دهد تعاملات شرق و غرب پس از دوران قرون وسطی، زمینه ظهور منسوجات اسلامی شرق در حوزه نقاشی­غرب (به­ویژه از دوره رنسانس به­بعد) را فراهم نموده­است. البته باید توجه داشت با وجود اظهارنظر محققان­غربی مبنی بر انتساب خاستگاه (تصاویر) قالی­های مورد اشاره به بخش آسیای صغیر(ترک)، می­توان این دامنه محدود را حتی وسیع­تر از این درنظر گرفت. آن­چنان که می­شود این طرح­ها و نقوش را علاوه بر قالی­های ترک به­جا­مانده از سده­های گذشته، در سایر نواحی(مانند اران و قفقاز) هم مشاهده کرد که در این میان، نمونه­های مشابه در مصر دوره­مملوک، شمال­آفریقا و اسپانیا و حتی تاثیرات و پشتوانه­های ایرانی(سلجوقیان) را نیز باید مورد توجه قرارداد.fa_IR
dc.format.extent2509
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شاهدfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه نگرهfa_IR
dc.relation.ispartofNegareh Journalen_US
dc.subjectفرش اسلامیfa_IR
dc.subjectنقاشیfa_IR
dc.subjectغربfa_IR
dc.subjectرنسانسfa_IR
dc.titleبررسی نقوش و خاستگاه آن ها در فرش های سرزمین های اسلامی موجود در نقاشی های عصر رنسانس و پس از آنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد پژوهش هنر،دانشگاه کاشان، شهر کاشان، استان کاشانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان، شهر کاشان، استان کاشانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue21
dc.citation.spage21
dc.citation.epage37


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد