معیارهای برنامهریزی کلان توسعه گردشگری روستایی در کشور مطالعه موردی: استان خراسان رضوی
(ندگان)پدیدآور
محمودی, بیت اللهنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این تحقیق، برنامهریزی کلان توسعه گردشگری روستایی در سطح استان خراسان رضوی، از طریق جمعآوری و تدوین معیارهای موثر و اولویتبندی آنها بر اساس روش دلفی صورت پذیرفت. پس از تعیین امتیاز و اولویت معیارها، نقشه کلان مناطق مستعد برنامهریزی گردشگری روستایی بدست آمد. مطابق این بررسی از 8 گروه معیار گردشگری، محیطی، کالبدی– زیرساختی، اقتصادی، فرهنگی– اجتماعی، طراحی، مدیریتی و معماری 24 معیار اصلی و 89 زیرمعیار شناسایی گردید. در این راستا بیشترین زیرمعیارها در گروه معیار فرهنگی– اجتماعی با 19 معیار و کمترین آنها در گروه معیار مدیریتی است که 5 معیار را در برگرفته است. نتایج دلفی برای گروه معیارها نشان داد گروه معیارهای گردشگری، محیطی، فرهنگی – اجتماعی، کالبدی – زیرساختی، معماری، اقتصادی، طراحی و مدیریتی به ترتیب دارای اولویت 1 تا 8 هستند. مطابق بررسی انجام گرفته برای سطحبندی میزان تاثیرگذاری زیرمعیارها، 3/8 درصد از زیرمعیارها در طبقه با تأثیرگذاری بسیار زیاد، 6/22 درصد در طبقه با تأثیرگذاری زیاد، 7/35 درصد تأثیرگذاری متوسط و 4/33 درصد در طبقه تأثیرگذاری کم واقع شدهاند. همچنین نتایج نشان داد زیر معیارهای جاذبهها و مقاصد گردشگری، تقاضا و بازار گردشگری، پوشش گیاهی، اقلیم، امنیت، مخاطرات محیطی و موقعیت نسبت به محورهای گردشگری به ترتیب بیشترین اولویت را داشته اند.
کلید واژگان
توسعه گردشگری روستاییمعیارهای برنامهریزی
روش دلفی
استان خراسان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01




