نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقاسمی قاسموند, یوسفfa_IR
dc.contributor.authorاسماعیلی جلودار, محمد اسماعیلfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:38:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:38:42Z
dc.date.available1399-07-08T23:38:42Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:38:42Z
dc.date.issued2020-02-20en_US
dc.date.issued1398-12-01fa_IR
dc.date.submitted2020-03-18en_US
dc.date.submitted1398-12-28fa_IR
dc.identifier.citationقاسمی قاسموند, یوسف, اسماعیلی جلودار, محمد اسماعیل. (1398). مقایسه تطبیقی – تحلیلی نقش سفالینه بر دیوارنگاره های دوره صفویه با سفال های این دوره با تمرکز بر نقوش کاخ چهلستون اصفهان. نگارینه هنر اسلامی, 6(18)doi: 10.22077/nia.2020.3036.1275fa_IR
dc.identifier.issn2382-9885
dc.identifier.issn2717-1930
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22077/nia.2020.3036.1275
dc.identifier.urihttp://niamag.birjand.ac.ir/article_1354.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/159290
dc.description.abstractآثار هنری به تعبیر زبان بصری و گویای واقعیت‌هایی است که در هر دوره، متأثر از شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، مذهبی و فضای حاکم بر جامعه، دستخوش تغییر و تحولات چشمگیری گشته است. دراین‌بین هنر دیوارنگاری بستری مناسب برای شرح و بسط این تحولات است. این پژوهش باهدف تحلیل نقش، فرم و جایگاه سفالینه در دیوارنگاره‌های دورۀ صفوی و مطالعه تطبیقی آنها با سفال‌های این دوره با تمرکز بر نقوش دیوارنگاره‌های کاخ چهلستون انجام‌شده است. کاخ چهلستون اصفهان که در زمان سلطنت شاه‌عباس اول و دوم ساخته‌شده، همواره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی و فرهنگی صفویه موردتوجه قرارگرفته است. دیوارنگاره‌های کاخ، حاکی از فرهنگ و تفکر شاهان و چه‌بسا مردمان آن زمان (عهد صفویه) بوده و درواقع سندی گویا در بیان این دوره است. مهم ترین پرسش این مقاله عبارت است از این‌که دلایل استفاده از نقش سفالینه‌های دورۀ صفوی در دیوارنگاری های این دوره با تکیه‌بر نقش‌های کاخ چهلستون اصفهان چه بوده و ارتباط آن با سفالینه های دوره صفوی چگونه قابل واکاوی است؟ داده‌ها به روش‌های میدانی و اسنادی گردآوری و با شیوه توصیفی- تحلیلی پردازش و تحلیل‌شده‌اند. بر این اساس، پس از دسته‌بندی و گونه شناسی فرم‌های سفال در دوره صفویه، با نمونه های موجود در دیوارنگاری‌های کاخ چهلستون دوره صفویه به‌صورت مقایسه تطبیقی ارزیابی‌شده است. نتایج اولیه به‌دست‌آمده از این تحقیق نشان داد که دلیل استفاده از نقش و فرم ظروف سفالینه در دیوارنگاری دوره صفویه بر پایه کاربرد تشریفاتی است.fa_IR
dc.format.extent2122
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Birjanden_US
dc.relation.ispartofنگارینه هنر اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofNegarineh Islamic Arten_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22077/nia.2020.3036.1275
dc.subjectکاخ چهل‌ستونfa_IR
dc.subjectسفال صفویfa_IR
dc.subjectدوره صفویهfa_IR
dc.subjectشاه‌عباس اولfa_IR
dc.subjectدیوارنگاریfa_IR
dc.subjectنگارگریfa_IR
dc.titleمقایسه تطبیقی – تحلیلی نقش سفالینه بر دیوارنگاره های دوره صفویه با سفال های این دوره با تمرکز بر نقوش کاخ چهلستون اصفهانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیئت علمی دانشگاه تهران. گروه باستان شناسیfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue18


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد