| dc.contributor.author | ماهرخ موسوی, سیده | fa_IR |
| dc.contributor.author | کیامنش, علیرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | اخوان تفتی, مهناز | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:32:50Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:32:50Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T23:32:50Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T23:32:50Z | |
| dc.date.issued | 2015-09-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-07-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ماهرخ موسوی, سیده, کیامنش, علیرضا, اخوان تفتی, مهناز. (1394). دستاورد تحصیلی از راه کیفیت آموزشی، درگیری تحصیلی، یادگیری به کمک همسالان و انگیزش تحصیلی (یک مطالعۀ دو سطحی). نوآوری های آموزشی, 14(3), 69-86. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-1235 | |
| dc.identifier.uri | http://noavaryedu.oerp.ir/article_79069.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/157327 | |
| dc.description.abstract | این مطالعه با هدفِ یافتن نقش عوامل سطح دانش آموزی و سطح کادر مدرسه بر دستاورد تحصیلی انجام گرفته است. جامعة پژوهشی شامل تمامی هنرجویان، مدیران، معاونان آموزشی و فنی، و مشاوران تحصیلی در سال تحصیلی 1392 بود. از بین نواحی پنج گانة شهر تهران 10 منطقه و از هر منطقه 2 هنرستان، و در مجموع 906 دانش آموز پایه سوم از 19 هنرستان و 39 کلاس به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. همچنین 59 نفر از کادر همان هنرستان ها در نمونه حضور داشتند. داده ها از طریق پرسش نامه های استاندارد انگیزش تحصیلی AMS و درگیری تحصیلی MSLQ؛ و پرسش نامه های پژوهشگر ساختة یادگیری به کمک همسالان و کیفیت آموزشی هنرجویان و کادر مدرسه، همراه با مشاهده، اسناد و مدارک موجود در هنرستان ها جمع آوری شد. روایی پرسش نامه ها از طریق روایی محتوا و سازه و پایایی با آلفای کرانباخ به دست آمد. دستاورد تحصیلی نیز از طریق میانگین 3 نمره محاسبه شد. برای پردازش داده ها از روش های آمار توصیفی، ماتریس همبستگی و تحلیل دوسطحی استفاده شد. اینک یافته ها نشان می دهد که در سطح مدرسه؛ متوسط دستاورد تحصیلی هنرجویان هنرستان های مختلف به طور معناداری با هم تفاوت دارد و 6/31 درصد از واریانس دستاورد تحصیلی در سطح دانش آموز و 12/05 درصد از واریانس در سطح کادر مدرسه تبیین می شود. در مجموع، 18/81 درصد از واریانس دستاورد تحصیلی را عوامل مربوط به سطح مدرسه تبیین می کند. یافته های این پژوهش اهمیت سطح مدرسه را به عنوان سطح بالاتر بر اثرگذاری بر متغیرهای مورد بررسی به عنوان پیش بینی کننده دستاورد تحصیلی دانش آموزان نشان می دهد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 473 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نوآوری های آموزشی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Educational Innovations | en_US |
| dc.subject | درگیری تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | کیفیت آموزشی | fa_IR |
| dc.subject | یادگیری به کمک همسالان | fa_IR |
| dc.subject | انگیزش تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | دستاورد تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | تحلیل دوسطحی | fa_IR |
| dc.title | دستاورد تحصیلی از راه کیفیت آموزشی، درگیری تحصیلی، یادگیری به کمک همسالان و انگیزش تحصیلی (یک مطالعۀ دو سطحی) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا | fa_IR |
| dc.citation.volume | 14 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 69 | |
| dc.citation.epage | 86 | |