| dc.contributor.author | مهدوی نژاد, غلامحسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | مهدوی نژاد, محمدجواد | fa_IR |
| dc.contributor.author | سیلوایه, سونیا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:32:41Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:32:41Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T23:32:41Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T23:32:41Z | |
| dc.date.issued | 2013-12-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1392-10-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مهدوی نژاد, غلامحسین, مهدوی نژاد, محمدجواد, سیلوایه, سونیا. (1392). تأثیر محیط هنری بر خلاقیت دانشآموزان. نوآوری های آموزشی, 12(4), 126-140. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-1235 | |
| dc.identifier.uri | http://noavaryedu.oerp.ir/article_79022.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/157280 | |
| dc.description.abstract | مدرسه محیطی برای یادگیری و تربیت نسل آینده است. اگر محیط مدرسه تشویق کنندة خلاقیت باشد، نسل آینده انسانهایی خلاق خواهند بود، حتی ویژگیهای معماری بنای مدرسه، در کنار دیگر ویژگیهای مدیریتی، میتواند به ایجاد یک مدرسة تشویقکنندة خلاقیت بینجامد. هدف این تحقیق تحلیل نظریههای مختلف در زمینة یادگیری خلاق و بررسی تأثیر هنر بر خلاقیت افراد است تا معلوم شود محیطهای هنری تا چه اندازه و چگونه بر خلاقیت دانشآموزان اثر میگذارند. مهم ترین سؤالات تحقیق عبارتند از: 1. آیا کاربرد هنر در مدرسه، بر میزان خلاقیت دانشآموزان موثر است؟ 2. میزان تأثیر کاربرد هنر در کلاسهای درس بر خلاقیت دانشآموزان چگونه قابل تفسیر است؟ در این پژوهش، یک مدرسه به تصادف از میان مدارس راهنمایی تحصیلی در منطقة یازده شهر تهران انتخاب و از میان کلاس های آن سه کلاس دوم راهنمایی به تصادف از میان آن ها انتخاب شد. با استفاده از روش تحقیق نیمهتجربی، ارتباط میان فضای هنری و خلاقیت دانشآموزان سنجیده شده است. از این سه کلاس ، کلاس اول نمونة شاهد، کلاس دوم نمونهای که در آن تغییرات محیطی ایجاد شده، و کلاس سوم نمونهای بود که علاوه بر تغییرات محیطی، دانشآموزان با آموزشها و مفاهیم هنری نیز آشنا شدند. مدت انجام آزمون دو ماه بوده. برای سنجش خلاقیت از آزمون استاندارد تورنس، قبل و بعد از مدت مقرر استفاده شد. دستاوردهای پژوهش مبین آن است که محیط هنری بر خلاقیت دانشآموزان تاثیرگذار است، هرچند این تأثیر خطی نیست و در برخی موارد ناسازگاریهایی را نیز نشان میدهد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 2847 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نوآوری های آموزشی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Educational Innovations | en_US |
| dc.subject | محیط خلاق | fa_IR |
| dc.subject | هنر | fa_IR |
| dc.subject | خلاقیت | fa_IR |
| dc.subject | مدرسه خلاق | fa_IR |
| dc.title | تأثیر محیط هنری بر خلاقیت دانشآموزان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه معماری، دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسیارشد معماری، دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 12 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 126 | |
| dc.citation.epage | 140 | |