| dc.contributor.author | السادات شریف زاده, حکیمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | باقری, خسرو | fa_IR |
| dc.contributor.author | امیری کاربندی, هادی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:32:40Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:32:40Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T23:32:40Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T23:32:40Z | |
| dc.date.issued | 2013-12-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1392-10-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | السادات شریف زاده, حکیمه, باقری, خسرو, امیری کاربندی, هادی. (1392). بررسی ماهیت تجربه دینی از دیدگاه آلستون و کاربرد آن در تعلیم و تربیت. نوآوری های آموزشی, 12(4), 7-26. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-1235 | |
| dc.identifier.uri | http://noavaryedu.oerp.ir/article_79016.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/157274 | |
| dc.description.abstract | این مقاله با هدف بررسی ماهیت «تجربة دینی» از نظر ویلیام آلستون و امکان کاربرد آن در تعلیم وتربیت تحریر شد. بر این اساس از نظر آلستون، تجربة دینی نوعی از ادراک است که علاوه بر داشتن ساختار مشترک با تجربة حسی، نقش مؤثری در موجّه ساختن باورها و اعتقادات دینی ایفا می نماید. لزوم برخورداری از گوهر آگاهی(درونی) بی واسطه به خداوند، وجه متمایز دیدگاه آلستون با سایر فیلسوفان دین محسوب می گردد. لذا از این نظر، برقراری ارتباط و تعامل با خداوند به عنوان هدف آفرینش انسان تلقی شده است. به نظر می رسد این تلقی از تجربة دینی حداقل می تواند در حوزة اهداف و اصول آموزشی قابل استفاده باشد. این تحقیق که از حیث ماهیت در زمرة تحقیقات نظری و فلسفی قرار دارد به روش توصیفی تحلیلی انجام شده است. نظرات و دیدگاه های آلستون و مقالات و کتاب های ترجمه شده در این موضوع به عنوان منابع دست اول و دوم مربوط به جامعة آماری مورد مطالعه قرار گرفت. نتیجة حاصل از این بررسی، پیشنهاد الگویی است مبتنی بر گزاره هایی با هدف داشتن ارتباط معنوی با خداوند و با در نظر گرفتن اصل تعالی و کمال متربی و همگانی بودن امکان تجربه. لازمة چنین رویکردی، داشتن مربیانی با اوصاف معنوی و ملتزم به روش مباحثه از یک سو، و مشارکت متربی در فرایند تعلیم وتربیت از سوی دیگر می باشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 2592 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نوآوری های آموزشی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Educational Innovations | en_US |
| dc.subject | آلستون | fa_IR |
| dc.subject | تجربۀ دینی | fa_IR |
| dc.subject | تعلیم وتربیت | fa_IR |
| dc.title | بررسی ماهیت تجربه دینی از دیدگاه آلستون و کاربرد آن در تعلیم و تربیت | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | استادیار دانشگاه مازندران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی تاریخ و فلسفه | fa_IR |
| dc.citation.volume | 12 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 7 | |
| dc.citation.epage | 26 | |