دوره 4, شماره 8
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
واکاوی نو از دین به مثابه ذاتی متعین و فراطبیعی با تکیه بر آراء ملاصدرا همراه با نقدی بر دیدگاه فروید
(دفتر تبلیغات اسلامی- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکدۀ اسلام تمدنی), 2020-02-20)اعتقاد به دین نقش مهمی در معناداری زندگی انسانها ایفا میکند از اینرو اندیشمندان بسیاری به بررسی خاستگاه دین پرداختهاند؛ بهطوریکه گروهی از اندیشمندان معتقدند این عنصر معنابخش به زندگی منشأیی الهی و ماورایی دارد و برخی ...
-
جایگاه انسانی زن از منظر ملاصدرا
(دفتر تبلیغات اسلامی- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکدۀ اسلام تمدنی), 2020-02-20)ملاصدرا چه نگاهی به زن دارد؟ هرچند تفسیر ماهیت زن و تبیین راز تفاوتهای او با مرد بهصورت مستقل مسئله ملاصدرا نبوده است اما میتوان از خلال مبانی هستیشناسی و انسانشناسی او پاسخ به این پرسش را استنباط کرد. از منظر حکمت ...
-
بررسی تطبیقی پیوند فضیلت، معرفت و خیر در اندیشهی افلاطون و ملاصدرا
(دفتر تبلیغات اسلامی- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکدۀ اسلام تمدنی), 2020-02-20)رابطهی فضیلت، معرفت و خیر با یکدیگر یکی از محورهای اساسی در فلسفهی اخلاق محسوب میگردد و نوع نگاه به این رابطه طبیعتا پیامدهایی در رابطه با اصالت علم یا اصالت عمل و یا دیدگاه سومی را به دنبال دارد.در این زمینه افلاطون- ...
-
بررسی تطبیقی غایتمندی در حرکت جوهری ملاصدرا و حرکت در طبیعت وایتهد
(دفتر تبلیغات اسلامی- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکدۀ اسلام تمدنی), 2020-02-20)وجود حرکت در طبیعت، امری بدیهی است اما جهت و غایت آن چیست؟ بین متفکرین اختلاف نظر وجود دارد. بعضی از پیش سقراطیان، وجود طبیعت را اتفاقی و تصادفی میدانند و غایتی برای آن، قایل نبودند. در مقابل، کسانی هستند که هدفمندی را ...
-
بررسی تطبیقی موضوع مابعدالطبیعه در ابن سینا و سوآرز
(دفتر تبلیغات اسلامی- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکدۀ اسلام تمدنی), 2020-02-20)ارسطو در آغاز کتاب چهارم(گاما)، مابعدالطبیعه ، را علم « موجود بماهو موجود» معرفی می کند و این علم را «فلسفه اولی » یا «فلسفه نخستین» نامیده است و همچنین در موارد دیگر نام «حکمت» و «الهیات» نیز به این علم داده است . همان ...



