راهکارهای ارتقاء مدیریت مصرف از دیدگاه قرآن و روایات
(ندگان)پدیدآور
خاکپور, حسیننوع مدرک
Textمقاله علمی فارسی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از نظر قرآن و روایات، «مصرف» اگر با واژههایی چون پارسایی، انفاق، عمل صالح و ... همراه گردد، میتواند انسان را به تعالی برساند، اما باید توجه داشت آن چه برای «مصرف» در اختیار انسانها قرار گرفته محـدود میباشد. بر همین اساس بهترین و اقتصادیترین روش بهره برداری از منابع و امکانات محدود برای پاسخ گویی به نیازهای نامحدود، اهمیت و ضرورت «ارتقاء مدیریت مصرف» را دو چندان مینمایاند.
مقاله حاضر به روش توصیفی ـ اسنادی پس از جستجو در منابع اسلامی و استخراج آیات و روایات مربوطه، نظر قرآن در مورد مصرف و اصول حاکم بر آن را بیان و سپس مدیریت آن را در دو حوزه خانواده و اجتماع طرح نموده، بیان میدارد که مدیریت صحیح مصرف از بُعد سلبی به معنای صرفه جویی و کاستن از مصارف غیر ضروری و از بُعد ایجابی، بهینه سازی مصرف است. مهمترین راهکارهای آن در بُعد خانواده، برنامه ریزی، نیازشناسی، رعایت اولویتها و در بُعد اجتماعی، فرهنگ سازی، اولویت بندی، ترویج سیره پیشوایان دین و مدیریت زمان است.
کلید واژگان
قرآن کریمحدیث
مدیریت
مصرف
اقتصاد
برنامه ریزی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستانشاپا
2423-38892322-3413




