نگاهی به پیامهای اقناعی قرآن کریم
(ندگان)پدیدآور
میردامادی, سید محمدکاملی, ابراهیمنوع مدرک
Textمقاله علمی فارسی
زبان مدرک
فارسیچکیده
انسان وقتی پیامی از منبعی دریافت میکند، برای پذیرش آن باید پیام را ارزیابی کند. او برای ارزیابی پیام، اصولی را به کار میگیرد. این اصول در علم ارتباطات با نام «اصول تجزیه و تحلیل پیام» مطرح است. قرآن، مجموعهای از پیامهای الهی برای انسان است. این پیامها، قابلیت ارزیابی دارد. برای ارزیابی آنها، از گذشته، اصولی با نام «مقدمات تفسیر» به وجود آمده و به کار رفته است. این اصول ابزاری است که در خدمت قرآن قرار گرفته تا پیامهای آن بهتر درک شوند.
علم ارتباطات و روان شناسی اجتماعی، دو علم ابزاری در خدمت قرآن هستند تا کتاب الهی بهتر درک شود. این علوم برای تجزیه و تحلیل پیامها اصولی را در نظر میگیرند. این اصول عبارت از «اهداف پیام، زمینه و بافت، اقناع گران و ساختار اجرایی آن، مخاطب هدف و فنون تأثیر گذاری و واکنش مخاطبان» هستند. با تحقیق و بررسی موضوع تأثیرگذاری در دو علم مورد اشاره، اصولی استنباط و استخراج میشود که برای تجزیه و تحلیل پیامهای قرآن هم میتواند به کار گرفته شود. در این پژوهش با مورد مطالعه قرار دادن این اصول و تطبیق آنها با پیامهای قرآن، یک روش جدید برای تجزیه و تحلیل این پیامها عرضه میشود. این پژوهش به دنبال معرفی این روش جدید در فهم پیامهای قرآن است.
کلید واژگان
پیامتحلیل
زمینه ارائه پیام
مخاطب هدف
واکنش
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه پیام نور مرکز تهراندانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی دانشگاه پیام نور
شاپا
2423-38892322-3413




