دوره 6, شماره 1
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
- 
بررسی زبانشناختی تشابهها و تفاوتهای صرفی و نحوی و لغوی گفتوگوهای پیامبران در سورۀ اعراف (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2017-03-21)با پژوهشی در قرآن کریم درمییابیم که بیشترین آیاتِ مربوط به گفتوگو در سورۀ اعراف بهکار رفته است. گاه گفتوگو میان پیامبران و قومشان، گاه میان خدای متعال و پیامبران و یا میان خدای متعال و بنیآدم و یا شیطان جاری است. در ...
 
- 
تحلیل مؤلّفههای معنایی «امام» درآیه 12 سوره مبارکة یس با بهرهگیری از روابط همنشینی و جانشینی (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2017-03-21)همنشینی و جانشینی، همانگونه که زبانشناسانی چون رومان یاکوبسون از آغاز اشاره کردهاند، تار و پود زبان را تشکیل میدهد. ازاینرو، میتوان با مشخصکردن مؤلّفههای معنایییک واژه خاص و سپس بررسی ارتباطهای واژههای همنشنین ...
 
- 
انسانانگاری مفاهیم مجرد در زبان قرآن از دیدگاه شناختی (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2017-03-21)تفاوت نظریههای سنتی و نظریة معنیشناسی شناختی در مطالعة انسانانگاری اشیاء و پدیدهها این است که در نظریههای سنتی این فرایند، فرایندی زبانی و در نظریههای شناختی، فرایندی مفهومی و زیرمجموعة استعارههای وجودی است. همچنین ...
 
- 
نظم تقابلی «أرض و سماء» در گفتمان قرآنی بر پایۀ نظریۀ انسجام (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2017-03-21)تقابل پدیدهای است هنری، بلاغی و زیباییشناختی که بر همآیی دیالکتیک متضادها مبتنی است. این ویژگی متناسب با گونۀ متمایز و برجستۀ بلاغت در قرآن است که در آن آرایههای ادبی و عناصر زیباییآفرین در همه یا اغلب نمونهها هماهنگ ...
 
- 
تبارشناسی واژه قرآنی «صلاه» (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2017-03-21)قرآن ریسمان محکم الهی، وسیله ایمنیبخش و حجت خدا بر مخلوقات است. خداوند پیمان عملکردن به قرآن را از بندگان خود گرفته است. عمل به دستورات این کتاب مقدّس در سایه فهم معانی آن امکانپذیر است. فهم و دریافت معانی دقیق قرآن ...
 
- 
تبیین فهم آیه اکمال دین بر اساس نظم فراخطی قرآن (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2017-03-21)طبق دیدگاه گروهی از مفسران و قرآنپژوهان آیه اکمال دین (مائده: 3) با قبل و بعدش هماهنگی ساختاری و تلازم معنایی ندارد. این ناسازگاری بیشتر ناشی از نوع نگرش به متن قرآنی است که متن را مطابق قواعد رایج در عرف و رابطه خطی و ...
 
- 
جایگاه روش تفسیر ساختاری در فهم قرآن کریم(مطالعه موردی آیات 104، 114، 275 سوره بقره) (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2017-03-21)روش تفسیر ساختاری، روش تفسیر نوین است که روابط و مفهوم بین آیات در پرتو غرض سوره کشف میشود، برخی در مبنای این روش تفسیری، شک و تردید دارند؛ زیرا بر این باورند که این روش حداکثر، چهره منسجمی از آیات سوره را نشان میدهد و ...
 
- 
روششناسی تفسیر واژگانی اهل بیت با محوریت روایات تفسیری اصول الکافی (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2017-03-21)روایات تفسیری مهمترین منبع فهم اهل البیت (ع) از قرآن کریم است. اهل بیت (ع) مفسر واقعی کلام وحی هستند و در فهم قرآنی جایگاه ویژهای دارند (مطلع). در این پژوهش با بررسی روایات واژهمحور در تفسیر قرآن یا همان لغوی در اصول ...
 
- 
مفهوم شناسی واژه «سلطان» در قرآن کریم (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2017-03-21)برخی از واژگان قرآن هرچند جزء واژگان غریب به شمار نمیآیند، ضروری است بهخاطر کاربرد در معانییا مصادیق گونهگون،بهصورتدقیق و جامع بررسی شوند. واژۀ «سلطان» اینگونه است. این واژه به سبب کثرت کاربرد در آیات قرآن (37 بار) ...
 
- 
امکانسنجیِ طرح تفسیر زیباییشناختی قرآن کریم (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2017-03-21)در این جستار کوشش شده است، تا نظریه ارزش زیباییشناختی تحلیل و بررسی شود. این نظریه نمونهای از روشها و مکاتب گوناگون در زمینه تفسیر قرآن است و غایت و کمال قرائت متن را در به حداکثر رساندن وجوه معنایی آن میداند. ضرورت ...
 
- 
نقش پادگفتمانها در تحلیل گفتمانی سوره کهف (واکاوی داستانهاییاران غار و خضر و موسی) (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2017-03-21)یک گفتمان با نظامهایی از نشانههاومفاهیم، عناصری پنهان را در درون خود میپروراند که در یک بافت کلی، با نشانههای نظاممند، مفاهیم جدید را تولید میکند. این عناصر همواره درجهت القای پیامهای متن و باورپذیرکردن گفتمان برای ...
 



