نقش پادگفتمانها در تحلیل گفتمانی سوره کهف (واکاوی داستانهاییاران غار و خضر و موسی)
(ندگان)پدیدآور
داودی مقدم, فریدهشعیری, حمیدرضاقطبی, ثریانوع مدرک
Textمقاله علمی فارسی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یک گفتمان با نظامهایی از نشانههاومفاهیم، عناصری پنهان را در درون خود میپروراند که در یک بافت کلی، با نشانههای نظاممند، مفاهیم جدید را تولید میکند. این عناصر همواره درجهت القای پیامهای متن و باورپذیرکردن گفتمان برای مخاطبان و حتی در مواردی، برانگیختگی نیرومند عواطف آنان متناسب با باورهای ایدئولوژیک و سنتهای اجتماعی، گام برمیدارند. ازجمله این عناصر مهم، پادگفتمانهایا هالههای گفتمانی است که با حضور در دل یک گفتمان، آن را حمایت میکنند تا به این ترتیب، گفتمان در امر مجابسازی و توجیهپذیربودن موجه جلوه کند.با تأمل در متون ادبی و دینی و ازجمله قرآن که دربردارندۀ شگردهای مهم زبانشناسی و بلاغی و نشانهای است، میتوان دریافت در این متن، پادگفتمانهاهمچونچترهای حمایتی ازطرف گفتهپرداز مقتدر این اثر به مخاطبان یاری میرسانند تا بسیاری از آموزههای اساسی و مفاهیم ارزشی منظومهگفتمانی را در فضاهایی درونیشده، بهتر و بیشتر دریابند. برای نشاندادن چنین ویژگی در قرآن، در این پژوهش، پادگفتمانهادرسورهکهفتحلیل و تبیین میشوند. روش تحقیق، تحلیل محتوا، براساس ویژگیهای اصلی پادگفتمانهاست. یافتههای پژوهش نشان میدهد که این سوره مشتمل بر برخی از ویژگیهای معنایی پادگفتمان ازقبیل عینیتسازی ازطریق گسترش گفتمان و داستانپردازی، ارجاع محوری، برجستهسازی با کهنالگو، خرق عادت و تمثیل و بهکارگیری مناسب و شایسته پادهایی ازقبیل پادهای ناظرساز، مؤلفهای و... است.
کلید واژگان
قرآن کریمکهف
تحلیل گفتمان
فرآیند سازی
پادگفتمان
زبان شناسی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه ادبیات فارسی دانشگاه شاهد، دانشکدۀ علوم انسانی،تهران، ایراناستاد گروه زبان فرانسه دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
استادیارگروه علوم قرآن و حدیث دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد، تهران، ایران
شاپا
2423-38892322-3413




