الگوی همردیفی مفاهیم رفتار سازمانی (مفاهیم انگیزش، مشارکت و کنترل کارکنان) جهت توسعه یادگیری دوجانبه (مورد مطالعه: صنعت داروسازی)
(ندگان)پدیدآور
کوشکی جهرمی, علیرضاسید نقوی, میرعلیحسین پور, داودمحمدی مقدم, یوسفنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از رویکردهای جدید پژوهشی که علاقه مدیران و پژوهشگران را به میزان فزایندهای تحت تأثیر خود قرار داده است، دوجانبهگرایی و تأثیر آن بر جنبههای مختلف سازمانی است. بدین معنی که یک سازمان با بهرهمندی از چه سازوکارهایی میتواند از هر دو بعد اکتشاف و انتفاع، کارایی و نوآوری به طور همزمان استفاده نموده و موفق عمل نماید. این مقاله به بررسی ادبیات و مرور عمیق مبانی نظری موجود در حوزه یادگیری دوجانبه و نحوة] تعامل آن با بحث رفتار سازمانی در سه سطح: فردی، گروهی و سازمانی(انگیزش، مشارکت و کنترل) جهت سازگاری و توسعه یادگیری دوجانبه در سازمانها میپردازد. مدل طراحیشده با منطق دوجانبه گرایی سازگار بوده و از حالتهای عمود بر هم استفاده شده است.به منظور آزمون مدل، پرسشنامه ای با 7 پرسشِ باز طراحی و بین مدیران ارشد 26 شرکت فعال در صنعت دارو و بورس کشور توزیع شد. تعداد 91 پرسشنامه با پرسشهای بازپاسخ جمعآوری و دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوا و نرم افزار مکس کیو دی ای[1] تحلیل شد. نتایج نشان داد برای توسعه یادگیری دوجانبه در سازمان نیاز است، مفاهیم رفتار سازمانی نیز به صورت دوجانبهگرایی با مفهوم یادگیری همردیف شوند.
[1]- MAXQDa
کلید واژگان
یادگیری دوجانبهرفتار سازمانی
اکتشاف
انتفاع
انگیزش
مشارکت
کنترل
شماره نشریه
310تاریخ نشر
2014-09-231393-07-01
ناشر
انجمن علمی مدیریت رفتار سازمانیسازمان پدید آورنده
دکتری مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی دانشگاه علامه طباطباییدانشیار و عضو گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی
استادیار و عضو گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی
استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم انتظامی
شاپا
2322-15183456-6452




