مدلسازی عوامل موثر بر شادی سازمانی با رویکرد مدلسازی تفسیری ساختاری فراگیر (TISM)
(ندگان)پدیدآور
شجاعی, پیامباقری, مسلمنیکبخت, امینمحسنی بیک زاده, مهسانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شادی سازمانی یکی از موضوعات بسیار حیاتی در مدیریت و روانشناسی بوده و یکی از عوامل مؤثر بر بهرهوری محسوب میشود. ازطرفی، نتایج گزارشهای بینالمللی حاکی از عدم شادی در کشور و بهتبعآن در سازمانهای ایران است که لزوم توجه بیشازپیش به این مسئله آشکار میشود. لذا در این پژوهش محققان درصدد طراحی مدلی متشکل از عوامل مؤثر بر شادی سازمانی و همچنین کشف روابط ساختاری میان آن عوامل با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری فراگیر در بانک سپه میباشند. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است، جامعه موردمطالعه تحقیق، مدیران ارشد و میانی و خبرگان دانشگاهی میباشند. برایناساس، 10 نفر از مدیران ارشد و میانی بانک سپه و 5 تن از اساتید دانشگاهی در رشته مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی بهصورت هدفمند قضاوتی انتخاب شدند. مدل طراحیشده حاوی 11 عامل اعتماد، خوشبینی، رضایت شغلی، امنیت شغلی و اقتصادی، اهداف کاری مشخص و مشترک، تعهد سازمانی، یادگیری سازمانی، احساس عدالت، صداقت، علاقه به کار و معنیداربودن کار است که در 8 سطح طبقهبندی شده است. یافتهها نشان میدهد که از میان مجموعه این عوامل، عامل اهداف کاری مشخص و مشترک بهعنوان عامل زیربنایی شکلگیری شادی سازمانی کارکنان تشخیص داده شده است که به ایجاد حس عدالت در افراد در ساختار مزبور منجر شده و بهتبعآن صداقت، امنیت شغلی و اقتصادی و خوشبینی تحقق یافته و درنهایت تعهد سازمانی پیامد نهایی آنها خواهد بود.
کلید واژگان
شادیشادی سازمانی
مدلسازی تفسیری ساختاری فراگیر
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
انجمن علمی مدیریت رفتار سازمانیسازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه شیراز، شیراز، ایراناستادیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
کارشناس ارشد مدیریت کسبوکار، گرایش استراتژی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
شاپا
2322-15183456-6452




