نوع شناسی جو سازمانی با رویکرد تحلیل مضمون
(ندگان)پدیدآور
حسن پور, اکبرعابدی جعفری, حسنعباسیان, حسینطوری, سارانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اهمیت فزاینده توجه به رفتارهای کارکنان در سازمان باعث افزایش تحقیق در زمینه ادراک کارکنان از جو سازمان شده است. علی رغم ادبیات غنی و فزاینده این موضوع تا کنون نوع شناسی جامعی از جو سازمانی ارائه نشده است. هدف اصلی این پژوهش ارائه نوع شناسی جو سازمانی می باشد. روش تحقیق ترکیبی است و رویکرد متوالی اکتشافی می باشد. برای تحلیل داده های گردآوری شده از طریق مرور سیستماتیک در بخش کیفی، از تحلیل مضمون استفاده شد. این داده ها یک بار به صورت دستی و یک بار هم توسط نرم افزار MAXQDA کدگذاری شدند. نتیجه تحلیل داده های کیفی، شناسایی 437 کد اولیه، 37 مضامین پایه، 5 مضمون سازمان دهنده و 2 مضمون فراگیر بود که در قالب شبکه مضامین ارائه شده اند. یافته های بخش کیفی در قالب پرسشنامه سنخیت سنجی در اختیار 21 نفر از خبرگان دانشگاهی مدیریت رفتاری قرار گرفت. نتایج تحلیل بخش کمی نشان می دهد که تمامی مضامین شناسایی شده با اعمال اصلاحاتی جزئی مورد تایید قرار گرفتند. با توجه به یافته های پژوهش، نوع شناسی جو سازمانی با روش بیلی (1994) صورت گرفت و جو سازمانی در 6 نوع جو کارکردی، غیر کارکردی، دوستانه، خصمانه، متعالی و غیر متعالی نوع شناسی شد.
کلید واژگان
جو سازمانیجو عمومی
جو اختصاصی
تحلیل مضمون
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
انجمن علمی مدیریت رفتار سازمانیسازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت منابع انسانی؛ دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی تهرانگروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
شاپا
2322-15183456-6452




