بررسی نقش واسطهای قرارداد روانشناختی در ارتباط میان رهبری توزیعی و تسهیم دانش
(ندگان)پدیدآور
فرزانه, محمدعبداللهی, بیژنعزیزی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر باهدف تبیین نقش رهبری توزیعشده بر تسهیم دانش با نقش میانجی قرارداد روانشناختی بین همۀ دبیران دورۀ دوم متوسطۀ شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوة گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است و جامعۀ آماری شامل کلیۀ مدارس دورۀ دوم متوسطۀ شهر تهران به تعداد 355 مدرسه و 10656 معلم بوده است که از بین آنها 370 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای رهبری توزیعشده ایلمور، قرارداد روانشناختی رابینسون و روسو و پرسشنامۀ محققساختۀ تسهیم دانش با روایی و پایایی مناسب استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای آماری spss و lisrel استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که رهبری توزیعشده بهصورتمستقیم و غیرمستقیم با نقش واسطهای قرارداد روانشناختی بر تسهیم دانش اثرگذار است. همچنین قرارداد روانشناختی نیز بر تسهیم دانش، تأثیر قابلتوجهی دارد.
کلید واژگان
رهبریرهبری توزیعی
مدیریت دانش
تسهیم دانش
قرارداد روانشناختی
رهبری
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
انجمن علمی مدیریت رفتار سازمانیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری رشته مدیریت اموزشی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی تهران(نویسنده مسئول)دانشیار گروه مدیریت اموزشی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی تهران
کارشناسی ارشد رشته مدیریت اموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
شاپا
2322-15183456-6452




