مرور دوره 1, شماره 2 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 5 از 5
-
آیا نگاه منفی کانت به مابعدالطبیعه به معنای نفی مطلق مابعدالطبیعه است؟
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2010-10-23)در این مقاله، دیدگاه کانت دربارة مابعدالطبیعه بررسی شده است. پس از بیان معانی لغوی و اصطلاحی واژة مابعدالطبیعه دراندیشة ارسطو، به نظامهای مختلف مابعدالطبیعی از افلاطون تا دکارت و پیروان او اشاره شده است. سپس معانی ...
-
ایران فرهنگی: تعامل یا تقابل با هویت غرب
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2010-10-23)ایران فرهنگی ازجمله حوزههای اصلی فرهنگی ـ تمدنی در جغرافیای هویتی امروز است که همواره مورد توجه پژوهشگران و اندیشمندان بوده است. میراث فرهنگی ـ تمدنی که به واسطة عناصر و مؤلفههای مشترک زبانی، فرهنگی، و اجتماعی پدید آمده ...
-
جلال آلاحمد، غربزدگی و ضرورت بازگشت به سنت
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2010-10-23)این مقاله در صدد است تا دریافت جلال آلاحمد از معنا و مفهوم «غرب و غربزدگی»، تلقی او از علل و ریشههای پدیدار تاریخی غربزدگی و نیز فهم وی از سنت و دلایل ضرورت بازگشت به سنت را، که نقشی اساسی در شکلگیری فضای ذهنی (پارادایم) ...
-
دریدا: واسازی، از نقد مابعدالطبیعة غربی تا سیاست
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2010-10-23)به نظر دریدا، منشأ خشونت و دیگرستیزی موجود در ساحت سیاست غربی تفکر متافیزیکی است؛ سنت متافیزیک غربی، از افلاطون تا هوسرل، جایگاه اصلی و اولیة دیگرستیزی سیاسی است. این تفکر با نفوذ به تمامی ساحتهای اندیشه و عمل انسان غربی، ...
-
غربشناسی ایرانیان براساس نظرات استاد کریم مجتهدی
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2010-10-23)در دوران معاصر، توانایی علمی در حوزة فناوری و سلطة سیاسی غرب همواره برای جوامع دیگر مسئله بودهاست؛ نوع تصوری که ایرانیها از غرب دارند بهسبب ویژگی استعماری آن اغلب با سادهانگاری وسطحینگری همراه بوده است. در این زمینه، ...



