| dc.contributor.author | پیرزادنیا, مینا | fa_IR |
| dc.contributor.author | عبدی, مالک | fa_IR |
| dc.contributor.author | چراغی, زیور | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:25:54Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:25:54Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T23:25:54Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T23:25:54Z | |
| dc.date.issued | 2015-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-08-26 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-06-04 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | پیرزادنیا, مینا, عبدی, مالک, چراغی, زیور. (1394). تصویرپردازی هنری در سورهی مبارکهی اعراف با تکیه بر تشبیه، استعاره و مجاز. فصلنامه پژوهشهای ادبی - قرآنی, 3(2), 116-138. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-2234 | |
| dc.identifier.issn | 2423-6284 | |
| dc.identifier.uri | http://paq.araku.ac.ir/article_14851.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/154898 | |
| dc.description.abstract | تصویرپردازی منطبق بر دادهپردازی معنائی، از جمله مسائلی است که در قرآن کریم مورد توجه قرار گرفته است؛ چراکه اگر مردم با کلام و محتوائی فاقدِ تصویر مواجه میشدند، که فقط ذهن و عقل آنان را مخاطب میساخت، این کلام نمیتوانست چندان اثرگذار باشد، ولی از راه تصویرگری و پردازشِ خلاقانهی مضامین والای انسانی است که قرآن کریم محتواهای نورانی خود را رَختی از عناصر تأثیرگذار بدیعی و بیانی پوشانده و از رهگذر این آفرینشهای هنری، معنی و مفهوم مورد نظر را برای مخاطب به وجهی نیکو جلوهگر میسازد. در پژوهش حاضر سعی بر آن است که با تکیه بر روشی توصیفی ـ تحلیلی به بررسی جلوههای تصویرگری هنری در سوره ی مبارکه ی اعراف پرداخته و از گوشه هائی از وجوه زیبایی شناختیِ بیانِ قرآنی در این سوره ی مبارکه پرده برداشته شود و به پاسخ این سؤال دست یابیم که خداوند حکیم در سورهی اعراف چگونه از شگردها و فنون تصویرگری بهره جسته و نقشه ی راه این سوره ی مبارکه برای بیان هنری صحنه های اثرگذار چیست؟ نتایج حاکی از آن است که تشبیهات در این سوره با هدف توصیف حال مشرکان، لغوپردازان و معارضان قرآن کریم است. اسلوب استعاره با اهدافی از جمله تهکم، استهزاء، تمثیل حال معاندان و... بیان شده است. وجود اسلوب مجاز و تخطی از حقیقتِ پارهای از معانی بر اساس اقتضاءاتِ بافتی و معنائی در این سورهی مبارکه نیز باعث رونق و زیبایی آیات آن شده است. بهطور کلی در این سوره ی مبارکه از تصویرپردازی به عنوان ابزاری قدرتمند برای تثبیت معانی و ملموس نمودن آنها در پیش چشمان مخاطب استفاده شده است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 485 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه اراک | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه پژوهشهای ادبی - قرآنی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Literary Quranic Researches | en_US |
| dc.subject | قرآن کریم | fa_IR |
| dc.subject | سوره ی مبارکه ی اعراف | fa_IR |
| dc.subject | تصویرپردازی هنری | fa_IR |
| dc.subject | تشبیه | fa_IR |
| dc.subject | استعاره | fa_IR |
| dc.subject | مجاز | fa_IR |
| dc.subject | ادبیات قرآن | fa_IR |
| dc.title | تصویرپردازی هنری در سورهی مبارکهی اعراف با تکیه بر تشبیه، استعاره و مجاز | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله علمی - پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه ایلام | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه ایلام | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه ایلام | fa_IR |
| dc.citation.volume | 3 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 116 | |
| dc.citation.epage | 138 | |