نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپیرزادنیا, میناfa_IR
dc.contributor.authorعبدی, مالکfa_IR
dc.contributor.authorچراغی, زیورfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:25:54Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:25:54Z
dc.date.available1399-07-08T23:25:54Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:25:54Z
dc.date.issued2015-08-23en_US
dc.date.issued1394-06-01fa_IR
dc.date.submitted2015-08-26en_US
dc.date.submitted1394-06-04fa_IR
dc.identifier.citationپیرزادنیا, مینا, عبدی, مالک, چراغی, زیور. (1394). تصویرپردازی هنری در سوره‌ی مبارکه‌ی اعراف با تکیه بر تشبیه، استعاره و مجاز. فصلنامه پژوهش‌های ادبی - قرآنی, 3(2), 116-138.fa_IR
dc.identifier.issn2345-2234
dc.identifier.issn2423-6284
dc.identifier.urihttp://paq.araku.ac.ir/article_14851.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/154898
dc.description.abstractتصویرپردازی منطبق بر داده‌پردازی معنائی، از جمله مسائلی است که در قرآن کریم مورد توجه قرار گرفته است؛ چراکه اگر مردم با کلام و محتوائی فاقدِ تصویر مواجه می‌شدند، که فقط ذهن و عقل آنان را مخاطب می‌ساخت، این کلام نمی‌توانست چندان اثرگذار باشد، ولی از راه تصویرگری و پردازشِ خلاقانه‌ی مضامین والای انسانی است که قرآن کریم محتواهای نورانی خود را رَختی از عناصر تأثیرگذار بدیعی و بیانی پوشانده و از رهگذر این آفرینش‌های هنری، معنی و مفهوم مورد نظر را برای مخاطب به وجهی نیکو جلوه‌گر می‌سازد. در پژوهش حاضر سعی بر آن است که با تکیه بر روشی توصیفی ـ تحلیلی به بررسی جلوه‌های تصویرگری هنری در سوره ‌ی مبارکه‌ ی اعراف پرداخته و از گوشه‌ هائی از وجوه زیبایی‌ شناختیِ بیانِ قرآنی در این سوره‌ ی مبارکه پرده برداشته شود و به پاسخ این سؤال دست یابیم که خداوند حکیم در سوره‌ی اعراف چگونه از شگردها و فنون تصویرگری بهره جسته و نقشه‌ ی راه این سوره‌ ی مبارکه برای بیان هنری صحنه‌ های اثرگذار چیست؟ نتایج حاکی از آن است که تشبیهات در این سوره با هدف توصیف حال مشرکان، لغوپردازان و معارضان قرآن کریم است. اسلوب استعاره با اهدافی از جمله تهکم، استهزاء، تمثیل حال معاندان و... بیان شده است. وجود اسلوب مجاز و تخطی از حقیقتِ پاره‌ای از معانی بر اساس اقتضاءاتِ بافتی و معنائی در این سوره‌ی مبارکه نیز باعث رونق و زیبایی آیات آن شده است. به‌طور کلی در این سوره‌ ی مبارکه از تصویرپردازی به ‌عنوان ابزاری قدرتمند برای تثبیت معانی و ملموس ‌نمودن آن‌ها در پیش چشمان مخاطب استفاده شده است.fa_IR
dc.format.extent485
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه اراکfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه پژوهش‌های ادبی - قرآنیfa_IR
dc.relation.ispartofLiterary Quranic Researchesen_US
dc.subjectقرآن کریمfa_IR
dc.subjectسوره­ ی مبارکه­ ی اعرافfa_IR
dc.subjectتصویرپردازی هنریfa_IR
dc.subjectتشبیهfa_IR
dc.subjectاستعارهfa_IR
dc.subjectمجازfa_IR
dc.subjectادبیات قرآنfa_IR
dc.titleتصویرپردازی هنری در سوره‌ی مبارکه‌ی اعراف با تکیه بر تشبیه، استعاره و مجازfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی - پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه ایلامfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه ایلامfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه ایلامfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue2
dc.citation.spage116
dc.citation.epage138


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد