نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorواثقی خوندابی, داودfa_IR
dc.contributor.authorملک ثبت, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorکهدوئی, محمدکاظمfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:25:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:25:36Z
dc.date.available1399-07-08T23:25:36Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:25:36Z
dc.date.issued2018-01-21en_US
dc.date.issued1396-11-01fa_IR
dc.date.submitted2017-06-22en_US
dc.date.submitted1396-04-01fa_IR
dc.identifier.citationواثقی خوندابی, داود, ملک ثبت, مهدی, کهدوئی, محمدکاظم. (1396). بازتاب تأویلهای قرآنی مثنوی مولوی در مثنوی های سلطان‌ولد. فصلنامه پژوهش‌های ادبی - قرآنی, 5(4), 97-126.fa_IR
dc.identifier.issn2345-2234
dc.identifier.issn2423-6284
dc.identifier.urihttp://paq.araku.ac.ir/article_29512.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/154794
dc.description.abstractمثنوی معنوی از آثار بزرگ عرفانی است که مولوی در این مجموعه با گفتمان قرآنی خود آموزه­ها و تعالیم بسیاری را در اختیار سالکان قرار می­دهد. وی در عرصۀ تأویل آیات قرآن نیز نظرات خاصی دارد و با ذوق عرفانی خود سعی کرده جوانب مختلف معنایی آیات قرآن را تشریح کند. اولین کسی که به تقلید از مولانا به سرودن مثنوی پرداخت و از آموزه­های مثنوی معنوی بهره برد، فرزندش سلطان­ولد است؛ وی اگر چه در عرصۀ عرفان به تجربیات جدیدی دست یافته، لیکن منظومۀ فکریش بسیار متأثر از بزرگان طریقۀ مولویه خصوصاً پدرش مولاناست. تأمل در مثنویهای سه­گانۀ او نشان می­دهد که بسیاری از تأویلهای قرآنی مثنوی مولانا در این آثار بازتاب یافته است. نگارندگان در این جستار نظرات مولانا در مورد تأویل و معانی خاصی را که از آیات قرآن بیان می­کند، بررسی می­کنند و میزان تأثیر آنها را در مثنویهای سلطان­ولد آشکار می­سازند.<br /> بر اساس نتایج این پژوهش مشخص می­شود که مولانا و به تأسی از او سلطان­ولد کلام خود را تفسیر قرآن می­دانند و معتقدند که گفتار اولیای فانی مانند وحی راهگشای انسانهاست؛ پس مفسر قرآن اولیای الهی هستند، نه سخرگان هوس. در نظرگاه آنها قرآن لایه­های معنایی متعددی دارد و تکیه بر ظاهر قرآن به هیچ روی شایسته مردان الهی نیست. مولانا بر آن است که اولیای واصل فقط تا بطن سوم قرآن را درک می­کنند، لیکن سلطان­ولد معتقد است افراد روحانی تا بطن سوم را درک می­کنند و درک لایه­های معنایی دیگر در انحصار اولیای معشوق است.<br />fa_IR
dc.format.extent579
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه اراکfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه پژوهش‌های ادبی - قرآنیfa_IR
dc.relation.ispartofLiterary Quranic Researchesen_US
dc.subjectتأویلهای قرآنیfa_IR
dc.subjectمولویfa_IR
dc.subjectسلطان­ولدfa_IR
dc.subjectمثنوی معنویfa_IR
dc.subjectمثنویهای سلطان­ولدfa_IR
dc.subjectقرآن و ادبیاتfa_IR
dc.titleبازتاب تأویلهای قرآنی مثنوی مولوی در مثنوی های سلطان‌ولدfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی - پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانش آموختۀ دورۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزدfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزدfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزدfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue4
dc.citation.spage97
dc.citation.epage126


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد