| dc.contributor.author | واثقی خوندابی, داود | fa_IR |
| dc.contributor.author | ملک ثبت, مهدی | fa_IR |
| dc.contributor.author | کهدوئی, محمدکاظم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:25:36Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:25:36Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T23:25:36Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T23:25:36Z | |
| dc.date.issued | 2018-01-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-11-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-06-22 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-04-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | واثقی خوندابی, داود, ملک ثبت, مهدی, کهدوئی, محمدکاظم. (1396). بازتاب تأویلهای قرآنی مثنوی مولوی در مثنوی های سلطانولد. فصلنامه پژوهشهای ادبی - قرآنی, 5(4), 97-126. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-2234 | |
| dc.identifier.issn | 2423-6284 | |
| dc.identifier.uri | http://paq.araku.ac.ir/article_29512.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/154794 | |
| dc.description.abstract | مثنوی معنوی از آثار بزرگ عرفانی است که مولوی در این مجموعه با گفتمان قرآنی خود آموزهها و تعالیم بسیاری را در اختیار سالکان قرار میدهد. وی در عرصۀ تأویل آیات قرآن نیز نظرات خاصی دارد و با ذوق عرفانی خود سعی کرده جوانب مختلف معنایی آیات قرآن را تشریح کند. اولین کسی که به تقلید از مولانا به سرودن مثنوی پرداخت و از آموزههای مثنوی معنوی بهره برد، فرزندش سلطانولد است؛ وی اگر چه در عرصۀ عرفان به تجربیات جدیدی دست یافته، لیکن منظومۀ فکریش بسیار متأثر از بزرگان طریقۀ مولویه خصوصاً پدرش مولاناست. تأمل در مثنویهای سهگانۀ او نشان میدهد که بسیاری از تأویلهای قرآنی مثنوی مولانا در این آثار بازتاب یافته است. نگارندگان در این جستار نظرات مولانا در مورد تأویل و معانی خاصی را که از آیات قرآن بیان میکند، بررسی میکنند و میزان تأثیر آنها را در مثنویهای سلطانولد آشکار میسازند.<br /> بر اساس نتایج این پژوهش مشخص میشود که مولانا و به تأسی از او سلطانولد کلام خود را تفسیر قرآن میدانند و معتقدند که گفتار اولیای فانی مانند وحی راهگشای انسانهاست؛ پس مفسر قرآن اولیای الهی هستند، نه سخرگان هوس. در نظرگاه آنها قرآن لایههای معنایی متعددی دارد و تکیه بر ظاهر قرآن به هیچ روی شایسته مردان الهی نیست. مولانا بر آن است که اولیای واصل فقط تا بطن سوم قرآن را درک میکنند، لیکن سلطانولد معتقد است افراد روحانی تا بطن سوم را درک میکنند و درک لایههای معنایی دیگر در انحصار اولیای معشوق است.<br /> | fa_IR |
| dc.format.extent | 579 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه اراک | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه پژوهشهای ادبی - قرآنی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Literary Quranic Researches | en_US |
| dc.subject | تأویلهای قرآنی | fa_IR |
| dc.subject | مولوی | fa_IR |
| dc.subject | سلطانولد | fa_IR |
| dc.subject | مثنوی معنوی | fa_IR |
| dc.subject | مثنویهای سلطانولد | fa_IR |
| dc.subject | قرآن و ادبیات | fa_IR |
| dc.title | بازتاب تأویلهای قرآنی مثنوی مولوی در مثنوی های سلطانولد | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله علمی - پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانش آموختۀ دورۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد | fa_IR |
| dc.citation.volume | 5 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 97 | |
| dc.citation.epage | 126 | |