نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاکبرزاده, هادیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:25:06Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:25:06Z
dc.date.available1399-07-08T23:25:06Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:25:06Z
dc.date.issued2010-08-23en_US
dc.date.issued1389-06-01fa_IR
dc.date.submitted2017-12-24en_US
dc.date.submitted1396-10-03fa_IR
dc.identifier.citationاکبرزاده, هادی. (1389). درنگی بر معنی «سرِ سفره» در مصرع «چون سرِ سفره رخِ او توی‌توی...» از دفتر ششم مثنوی. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 2(6), 119-132.fa_IR
dc.identifier.issn2251-774X
dc.identifier.issn‪۲۵۸۸-۴۳۰۱
dc.identifier.urihttp://parsadab.dehaghan.ac.ir/article_658149.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/154601
dc.description.abstract<strong> </strong> گزارش و شرح ابیات و عبارات متون ادبی که امروزه اغلب از آن با عنوان «تعلیقات» یاد می­شود، عمر دراز و قدمتی بیش از پانصد سال دارد. در دورة معاصر نیز پژوهشگران و محققان با نوشتن شرح و تعلیقات بر آثار کهن زبان فارسی به صورت کتاب یا مقاله، گزارشهای گوناگونی از آن متون به دست داده­اند. توضیح این مطلب لازم است که کالبد و روساخت متون مهم ادبی، مقدمه و وسیلة نخستین و بنیادین رسیدن به درونمایه و ژرف­ساخت آن متون است. به همین خاطر، این جنبه از پژوهش‌ها؛ یعنی گزارش درست و دقیق ابیات و عبارات متون ادبی نباید مورد بی‌توجهی و غفلت قرار گیرد. اهمیت و سودمندی چنین گزارش­هایی زمانی آشکارتر و مشخص­تر می­گردد که با افسوس و اندوه بسیار بدانیم هنوز شماری از دانشجویان دوره­های کارشناسی ارشد و دکترای زبان و ادبیات فارسی از خواندن و گزارش درست بعضی از لغات و ابیات و عبارات متون کهن ادبی ناتوانند.  آنچه در این جستار بدان می­پردازیم، یکی از یادداشت­های پراکنده­ای است که نگارنده سالهای متمادی، در حاشیة شرح مثنوی دکتر جعفر شهیدی نوشته است و در واقع، حاشیه­ای است بر حاشیة ایشان در شرح این بیت از دفتر ششم مثنوی که نکاتی را در ضرورت توجه به شرح و گزارش آثار ادبی و دقت در آن خواستار است. باید گفت بی‌شک، مثنوی معنوی نیز از جملة کتابهایی است که دریایی بیکران از فرهنگ عامه و نکات ازندة ادبی را داراست. این اثر سترگ دارای شاخصه‌های فرهنگی و ادبی خاصی است که گاه برای خوانندة امروزی قابل دریافت نیست. ترکیب «سرِ سفره» یکی از ترکیبات نادر و دیریابی است که مولانا در مصرع «چون سر سفره رخ او توی توی...» دفتر ششم آن را آورده است که معنای آن ترکیب برای نویسندة این جستار دغدغه ایجاد کرده است و از سوی دیگر، بسیاری از شارحان در معنی آن حدس­هایی زده­اند. این نکته نیز درخور توجه است که آنچه در معنی این ترکیب بدان دست یافته­ایم، از تمامی فرهنگ لغت­های زبان فارسی فوت شده و بدان توجهی نشده است. نویسنده با تبیین معانی گونه‌گون این ترکیب در میان کتب ادبی، به کاربرد آن در دیگر متون ادبی اشاره می‌کند و معنی این ترکیب را در مصراع مورد بحث با توجه به شواهد یافته شده در مصراع مورد بحث گزارش می­کند. امید است که خوانندگان، نکتة انگشت نهاده و یاد کردة ما را حمل بر بی­احترامی به ساحت آن گزارشگر بزرگ (دکتر شهیدی) ندانند و نپندارند که آنچه در این مقاله آمده، از سر هوی و هوس «خالِف تعرَف» است. نامة دکتر شهیدی نیز در پاسخ به این معنی نویافته ضمیمة مقاله است.fa_IR
dc.format.extent129
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهشنامه ادبیات تعلیمیfa_IR
dc.relation.ispartofDidactic Literature Reviewen_US
dc.subjectسفرهfa_IR
dc.subjectسرِِ سفرهfa_IR
dc.subjectخوانچهfa_IR
dc.subjectطبقfa_IR
dc.subjectدستار خوانfa_IR
dc.subjectدفتر ششم مثنویfa_IR
dc.titleدرنگی بر معنی «سرِ سفره» در مصرع «چون سرِ سفره رخِ او توی‌توی...» از دفتر ششم مثنویfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی- پژوهشیfa_IR
dc.contributor.department - استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهدfa_IR
dc.citation.volume2
dc.citation.issue6
dc.citation.spage119
dc.citation.epage132


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد