وضعیت هویت ملی و دینی دانش آموزان دوره متوسطه و پیش دانشگاهی شهرستان اراک در سال (93-92)و راههای حفظ و تقویت آن از دید صاحب نظران
(ندگان)پدیدآور
خسروانی, محبوبهخسروانی, عباسحسین لطف آبادیموسوی پور, سعیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
بی شک بالاترین و والاترین عنصری که در موجودیت هر جامعه، دخالت اساسی دارد، فرهنگ آن جامعه است، اساسا فرهنگ هر جامعه، هویت آن جامعه را تشکیل میدهد و با انحراف فرهنگ، هر چند جامعه قدرتمند و قوی باشد، ولی پوچ و میان تهی است. هویت ملی و دینی دو رکن اساسی از هویت فرهنگی ایرانیان را تشکیل میدهد، چرا که بنا به دلیل تاریخی و مذهبی، خداگرایی و دفاع از سرزمین جزء ذات ایران و ایرانیان است. در این پژوهش نیز سعی شده به مقوله هویت ملی و دینی بیشتر از دیگر ابعاد هویت پرداخته شود. زیرا در دوره جدیدی که اینترنت و ارتباطات الکترونیک درجامعه سیطره دارد. این اطلاعات و دادهها هستند که هویت فرد را میسازند و هویت ملی و دینی در معرض خطر قرار میگیرند. برخورداری از هویت مستقل و ممتاز در حیات فردی آدمی به عنوان یک رکن اساسی در زندگی و کنشگری او محسوب میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت هویت دینی و ملی دانش آموزان مقطع متوسطه و پیش دانشگاهی شهرستان اراک است. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی است بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیر ی طبقهای ساده،از بین 320301 نفر دانش آموزان شهرستان اراک 1400 نفر از دانش آموزان (713 نفر دختر و 687نفر پسر) به صورت نمونه توسط پرسشنامه سنجش هویت دینی و ملی، پرسشنامه وضعیت فردی مورد ارزیابی قرار گرفتند. در مجموع با استناد به نظریههای روانشناختی و جامعه شناختی هویت و دادههای توصیفی و تحلیلی حاصل از آزمون t – تحلیل واریانس و رگرسیون چند متغیره، یافتههای پژوهش نشان داد که 1/98% دانش آموزان شهرستان اراک از هویت سالم دینی و اخلاقی و هویت ملی قوی برخوردارند، همچنین در نهایت با استناد به بررسیهای اسنادی و نظرات و عقاید اندیشمندان علوم انسانی، راهکارهایی جهت حفظ و تقویت هر چه بیشتر هویت دینی و ملی دانش آموزان شهرستان اراک ارائه شد.
کلید واژگان
هویتهویت دینی- هویت ملی
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01




