• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه دانش انتظامی مرکزی
    • دوره 1398, شماره 25
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه دانش انتظامی مرکزی
    • دوره 1398, شماره 25
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر ‌آموزش‌های ‌مهارتی ‌و ‌سبک ‌زندگی ‌بر ‌ابعاد ‌سلامت ‌خانواده ‌و ‌عملکرد ‌خانواده ‌جهت ‌کاهش ‌آسیب‌های ‌اجتماعی ‌ (مورد ‌مطالعه: ‌دانشجویان ‌دانشگاه ‌پیام ‌نور ‌مرکز ‌اراک)

    (ندگان)پدیدآور
    ‌عشقی ‌عراقی, مهتاب ‌عشقی ‌عراقیگودرزی, لیلاخسروی, صفورا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    372.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    عملکرد ‌درست ‌خانواده ‌در ‌هر ‌یک ‌از ‌مرحله‌های ‌مختلف ‌زندگی ‌منتهی ‌به ‌سلامتی ‌خانواده ‌و ‌در ‌مقابل ‌آن ‌عملکرد ‌ناسالم ‌آن ‌منتهی ‌به ‌نمایان ‌شدن ‌عوارض ‌و ‌آسیب‌های ‌مختلف ‌اجتماعی ‌می‌شود. ‌دست ‌یافتن ‌به ‌جامعه ‌سالم ‌در ‌گرو ‌سلامت ‌خانواده ‌وتحقق ‌خانواده ‌سالم ‌منوط ‌به ‌بهره‌مندی ‌افراد ‌آن ‌از ‌سلامت ‌روانی ‌و ‌داشتن ‌ارتباط ‌پسندیده ‌با ‌یکدیگر ‌است. ‌هدف ‌از ‌پژوهش ‌حاضر ‌بررسی ‌تأثیر ‌آموزش‌های ‌مهارتی ‌و ‌سبک ‌زندگی ‌بر ‌ابعاد ‌سلامت ‌خانواده ‌و ‌عملکرد ‌خانواده ‌جهت ‌کاهش ‌آسیب‌های ‌جتماعی ‌دانشجویان ‌متأهل ‌دانشگاه ‌پیام ‌نور ‌مرکز ‌اراک ‌در ‌سال ‌تحصیلی ‌98-97 ‌است. ‌روش ‌پژوهش ‌مورد ‌استفاده ‌توصیفی- ‌هم‌بستگی ‌بود. ‌جامعه ‌آماری ‌شامل ‌150 ‌نفر ‌از ‌دانشجویان ‌متأهل ‌دانشگاه ‌پیام ‌نور ‌مرکز ‌اراک ‌بودند ‌که ‌با ‌استفاده ‌از ‌روش ‌نمونه‌گیری ‌طبقه‌ای ‌متناسب ‌باحجم ‌108 ‌نفر ‌به‌عنوان ‌نمونه ‌انتخاب ‌شد. ‌ابزارهای ‌پژوهش، ‌پرسش‌نامه‌های ‌خانواده ‌سالم ‌(HFQ) ‌، ‌عملکرد ‌خانواده ‌(FAD)، ‌سبک ‌زندگی ‌(LSQ) ‌بود. ‌روایی ‌صوری ‌و ‌محتوایی ‌پرسش‌نامه‌ها ‌توسط ‌متخصصان ‌بررسی ‌و ‌ضریب ‌پایایی ‌آن‌ها ‌با ‌استفاده ‌از ‌ضریب ‌آلفای ‌کرونباخ ‌به ‌ترتیب ‌93/0 ‌و ‌89/0 ‌به‌دست ‌آمد. ‌نتایج ‌حاصل ‌از ‌تحلیل ‌داده‌ها ‌نشان ‌داد ‌که ‌بین ‌آموزش‌های ‌مهارتی ‌و ‌سبک ‌زندگی ‌با ‌متغیرهای ‌ابعاد ‌سلامت ‌خانواده ‌(گذراندن ‌اوقات ‌فراغت ‌به ‌همراه ‌خانواده ‌(229/0=r ‌و017/0p≤)، ‌مهارت‌های ‌مشورت ‌و ‌تصمیم‌گیری ‌مناسب ‌(320/0=r ‌و01/0p≤)، ‌فراهم‌سازی ‌بستر ‌رشد(203/0=r ‌و035/0p≤)، ‌فرزندپروری ‌مناسب(287/0=r ‌و03/0p≤)، ‌سلامت ‌جسمانی ‌و ‌روانی ‌اعضاء(428/0=r ‌و000/0p≤)، ‌عوامل ‌شناختی ‌مثبت ‌و ‌منطقی(198/0=r ‌و040/0p≤) ‌و ‌عملکرد ‌خانواده ‌(ارتباط(282/0=r ‌و03/0p≤)، ‌نقش‌ها ‌(452/0=r ‌و000/0p≤)، ‌همراهی ‌عاطفی(208/0=r ‌و031/0p≤)، ‌کنترل ‌رفتار(245/0=r ‌و011/0p≤)، ‌عملکرد ‌کلی(399/0=r ‌و000/0p≤)، ‌حل ‌مشکل(545/0=r ‌و000/0p≤) ‌رابطه ‌معنادار ‌وجود ‌دارد. ‌دانشگاه ‌و ‌خانواده ‌به‌عنوان ‌دو ‌نهاد ‌اجتماعی ‌مهم ‌در ‌جامعه‌پذیری ‌افراد ‌در ‌جامعه، ‌باید ‌در ‌رابطه ‌تنگاتنگ ‌با ‌یکدیگر ‌به ‌پیشگیری ‌از ‌آسیب‌های ‌اجتماعی ‌بپردازند. ‌هم‌چنین ‌یافته‌های ‌پژوهش ‌نشان ‌داد ‌که ‌آموزش‌های ‌مهارتی ‌و ‌سبک ‌زندگی ‌باعث ‌بهبود ‌و ‌ارتقاء ‌سلامت ‌خانواده ‌و ‌عملکرد ‌خانواده ‌است.
    کلید واژگان
    سبک ‌زندگی
    ‌عملکرد ‌خانواده
    ‌آموزش‌های ‌مهارتی
    ‌سلامت ‌خانواده
    ‌آسیب ‌اجتماعی

    شماره نشریه
    25
    تاریخ نشر
    2019-05-22
    1398-03-01
    ناشر
    فرماندهی انتظامی استان مرکزی- دفترتحقیقات کاربردی
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه پیام نور
    استانداری مرکزی
    جامعه شناس

    شاپا
    2476-2792
    URI
    http://markazi.jrl.police.ir/article_92461.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/15387

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب