بازنگری عرفان در مبـانی نگارگری های معراج حضرت محـمد(ص)
(ندگان)پدیدآور
کریمی, ویکتوریاغیثی, هانیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نمودهای اسلامی و عرفانی در نگارگری های بسیاری دیده می شوند که یکی از برترین و بهترین نمونه های این نمودها، معراج حضرت محمد (ص) است. این مقاله، به بخشی از عناصر تأثیرگذار مفاهیم عرفان اسلامی بر نگارگری های معراج می پردازد؛ هدف اصلی این پژوهش، بررسی جنبه های بَصَری به کار رفته در نگاره های معراج، با توجه به مفاهیم و نمودهای اسلامی و عرفانی است. و در این پژوهش به پرسش هایی مانند، نسبت میان ادبیات عرفانی و هنر نگارگری چگونه است و نمادهای عرفانی به کار رفته در نگاره های معراج چگونه نمادهایی هستند پاسخ داده می شود. در این پژوهش، بیست نگاره از نگاره های معراج، از لحاظ «ترکیب بندی»، «نمادپردازی رنگ ها»، «چهره ها و پیکره ها»، و عناصر تصویری مهمی چون«هاله ی مقدّس»، «بُراق»، «فرشته – انسان بالدار»، «درختان، گیاهان،کوه ها، ابرها و تزیینات» مورد بررسی قرارگرفته اند. روش تحقیق توصیفی و تحلیلی است و داده های آن از منابع کتابخانه ای و شواهد تصویری به دست آمده است.
کلید واژگان
عرفان اسلامینگارگری
معراج حضرت محمد (ص)
براق
هاله ی مقدّس
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه سوره تهران- ایرانمدرس دانشگاه سوره تهران- ایران
شاپا
2322-46222588-6789




