مرور دوره 8, شماره 16 بر اساس عنوان

  • بررسی وجوه زیبایی شناسی خط نستعلیق در تحریرات رایانه‌ای با تاکید بر سه نوع زیبایی شناسی حسی، معقول و باطنی 

    کاسپور, هدا؛ شاسیته فر, مهناز (دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2019-08-23)
    خوش­ نویسی در حقیقت، آشکارکنندۀ‌ زیبایی در عـالم هنر است که در دورۀ معاصر بسترهای نوینی را فراتر از قالب سنتی خود داشته و به شکل وسیعی در قالب تحریرات رایانه­ ای نمود پیدا کرده است. تحریرات رایانه ­ای تابع اصول و قواعد ...

  • تحولات زیبایی‌شناختی در نقاشی دهۀ ۶۰ ایران 

    ضرغام, ادهم؛ معظمی, امین (دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2019-08-23)
    پس از گذشت بیش از ۸۰ سال از آغاز جنبش نوگرا در نقاشی ایران که طبق نظر " مجابی" از سال ۱۳۱۵ شروع می‌شود، نقاشی ایران  به تبع تحولات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، شاهد تحولات  مهمی بوده است. با رویداد انقلاب اسلامی در انتهای ...

  • جایگاه ذهنیت در بازنمایی طبیعت در آثار نقاشی سزان بر اساس مفهوم آن در اندیشه کانت 

    بشیری دزفولی, هادی؛ شیخ زاده, مرجان (دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2019-08-23)
    پل سزان از نقاشان فرانسوی قرن نوزدهم در آفرینش آثار نقاشی خود دیدگاه تازه ­ای را مطرح کرده و بازنمایی به روش سنتی در هنر را مورد نقد قرار داده است. این مقاله در نظر دارد حضور ذهن و ذهنیت را در آثار نقاشی سزان بررسی نماید. ...

  • جایگاه نمادهای نجومی در هنر ایران باستان (دورۀ پیش از تاریخ تا پایان دوره هخامنشی) 

    مبینی, مهتاب؛ رضایی, پریسا (دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2019-08-23)
    غنای هنری نخستین دست­ ساخته ­های کشف شده در فلات ایران، ذهنیت تحول ­یافت ه­ای را نشان می ­دهد که به‌احتمال‌ قوی، حاوی باورهای و عقاید محکمی است. در میان این باورها و اعتقادات، نظام نجومی بسیار قوی و پررنگ جلوه می­ کند. ...

  • شناخت مفهوم آشنایی زدایی در پوسترهای میشل باتوری 

    خزائی, محمد؛ اسماعیلى, عرفانه (دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2019-08-23)
    آشنایی­ زدایی از بارزترین روش­ های خلاقیت در گرافیک است. این رویکرد عادت ­های بصری ما را که در طول زمان شکل گرفته، دگرگون می­ کند و موجب ایجاد شگفتی در مخاطب می ­شود. بهره­ گیری از آشنایی­ زدایی در هنرهای تجسّمی و بصری ...