| dc.contributor.author | درویشعلی پورآستانه, لیلا | fa_IR | 
| dc.contributor.author | صفایی, علی | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:05:25Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:05:25Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-08T23:05:25Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-29T23:05:25Z |  | 
| dc.date.issued | 2016-05-21 | en_US | 
| dc.date.issued | 1395-03-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2015-11-25 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1394-09-04 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | درویشعلی پورآستانه, لیلا, صفایی, علی. (1395). تحلیل مقایسهایکاریکلماتورهای پرویز شاپور با تنی چند از کاریکلماتورنویسان(سهراب گلهاشم، حوریه نیکدست، عباس گلکار و ...). زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز), 68(232), 69-82. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2251-7979 |  | 
| dc.identifier.issn | 2676-6779 |  | 
| dc.identifier.uri | https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_4810.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/146898 |  | 
| dc.description.abstract | یکی از راههای کشف سیر تحول پدیدههای ادبی روش تحلیل بینامتنی است که ارتباط عمودی بین متون را برجسته میسازد و از دیرباز با نام توارد، انتحال ، سلخ و المام مورد توجه محققان ادبی بوده است. براساس منطق مکالمة باختین، هیچ اثری منحصراً از قلم و فکر یک نویسندة خاص تراوش نکرده است و فقط انسان اسطورهای توانست با اولین سخنش به دنیایی بکر و بیان ناشده نزدیک شود. اگر این دیدگاه را مبنای بحث قرار دهیم، دیگر نمیتوان گفت تنها پرویز شاپور (78 ـ 1302) پدر کاریکلماتور در ایران و دهة چهل بوده است؛ زیرا ردّپای کاریکلماتور در طنزهای عبارتیگذشتگان، مثل برخی ضرب المثلها، رسالة تعریفات عبید زاکانی، لطیفهها، جملات قصار و اشعار برخی شاعران نیز دیده میشود و خود شاپور هم به همان میزان برکاریکلماتورنویسان پس از خود از قبیل سهرابگلهاشم، مهدیفرج اللهی، عباسگلکار، حوریه نیکدست و ابوالفضل لعلبهادر اثرگذار بوده است که این اثر پذیری را میتوان در سه محورِ بازنویسی، تقلید از تکنیک و اندیشه و جهانبینی در آثار پیروان شاپور بررسی کرد. جستار حاضر میکوشد با رویکرد توصیفی ـ مقایسهای، ضمن معرّفی پیشینه و پسینة کاریکلماتورنویسی در ایران، با بررسی مجموعة « <em>قلبم را با قلبت میزان میکنم</em>» از پرویز شاپور و پنج تن از کاریکلماتورنویسان مذکور، به آسیبشناسی روش کار شاپور و پیروانش نیز بپردازد. | fa_IR | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه تبریز | fa_IR | 
| dc.publisher | University of Tabriz | en_US | 
| dc.relation.ispartof | زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز) | fa_IR | 
| dc.subject | بینامتنیت | fa_IR | 
| dc.subject | بازتحلیل | fa_IR | 
| dc.subject | پرویزشاپور | fa_IR | 
| dc.subject | کاریکلماتور | fa_IR | 
| dc.subject | پیروان شاپور | fa_IR | 
| dc.title | تحلیل مقایسهایکاریکلماتورهای پرویز شاپور با تنی چند از کاریکلماتورنویسان(سهراب گلهاشم، حوریه نیکدست، عباس گلکار و ...) | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشیار دانشگاه گیلان | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 68 |  | 
| dc.citation.issue | 232 |  | 
| dc.citation.spage | 69 |  | 
| dc.citation.epage | 82 |  |