| dc.contributor.author | خاکپور, محمد | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:05:00Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:05:00Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-08T23:05:00Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-29T23:05:00Z |  | 
| dc.date.issued | 2014-02-20 | en_US | 
| dc.date.issued | 1392-12-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2013-06-01 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1392-03-11 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | خاکپور, محمد. (1392). نگاه انتقادی و تحلیلی به جایگاه معنایی و ساختاری چند موتیو در شعر صائب. زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز), 66(228), 33-60. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2251-7979 |  | 
| dc.identifier.issn | 2676-6779 |  | 
| dc.identifier.uri | https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_2627.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/146724 |  | 
| dc.description.abstract | <span style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; letter-spacing: -.7pt;" lang="AR-SA">موتیوها مجموعه قراردادی و سپس کلیشه شده از الفاظی است که به وسیلۀ شاعر برای هنر نمایی و جولان خیال در شعر وارد میشوند و قدمتی به دیرینگی ادبیات هر ملت دارند. در شعر فارسی، علاوه بر مجموعهای از موتیوهای متداول، یک سلسله موتیوهایی در سبک هندی دیده میشود که در ایجاد شبکه تداعیها و تصویرسازی شاعران این اسلوب تاثیر ویژهای دارد.  موتیوهای شعری در مضمونپردازی و خلق تصاویر غریب و دور از ذهن، که در نزد شاعران سبک هندی، عرصة مناسبی برای اظهار شگفتی خواننده و جولان هنرنمایی سراینده محسوب میشود، در شعر صائب نقش برجستهای ایفا میکند. او از طریق موتیوها و نیز سلسله تداعیهای پیچیده، در برقراری معادله و ایجاد روابط تناظری میان دو مصراع که صرفاً به قصد خلق مضامین تازه و متنوّع صورت میگیرد، تلاش ویژهای انجام میدهد؛ امّا در نهایت این کوشش شاعر در اغلب موارد به تکلّف و تصنّع و دور شدن شعر از فوران عاطفی خود منجر میشود؛ </span><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; letter-spacing: -.6pt;" lang="AR-SA">افراط در خیالپردازی و دشوارگویی و دشوار پسندی، زمانی در شعر او بهتر به دید میآید، که شاعر همانند دیگر پیروان سبک هندی، موتیوهایی را دست مایة معادلهسازی و رسیدن به هدف غایی شعر، یعنی مضمون آفرینی قرار میدهد که ما امروز جز از طریق فرهنگهای عصر صفوی نمیتوانیم مفهوم و مدلول اصلی آنها را دریابیم. با وجود این هرگاه بعد عاطفی، توازن لفظ و معنا و انسجام شعر برمضمونسازی و ایجاد روابط پیچیده و حیرت انگیز غلبه میکند، تک بیتها و غزلیّات درخشان صائب به وجود میآید که برای همیشه نام او را در کنار مفاخر شعر و ادب فارسی جاویدان نگه میدارد. در این پژوهش سعی بر آن است، ضمن تحلیل جایگاه ساختاری و معنایی برخی از موتیوهای غریب و مهجور در شعر صائب، اهمیّت و تاثیر آنها را در چگونگی به وجود آمدن مضمونهای باریک و برقراری پیوند تقابلی، نشان دهیم.</span> | fa_IR | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه تبریز | fa_IR | 
| dc.publisher | University of Tabriz | en_US | 
| dc.relation.ispartof | زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز) | fa_IR | 
| dc.subject | صائب | fa_IR | 
| dc.subject | موتیو | fa_IR | 
| dc.subject | مضمون پردازی | fa_IR | 
| dc.subject | پیوند تناظری | fa_IR | 
| dc.subject | تداعیها | fa_IR | 
| dc.subject | عاطفه | fa_IR | 
| dc.title | نگاه انتقادی و تحلیلی به جایگاه معنایی و ساختاری چند موتیو در شعر صائب | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.contributor.department | استادیار دانشگاه تبریز | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 66 |  | 
| dc.citation.issue | 228 |  | 
| dc.citation.spage | 33 |  | 
| dc.citation.epage | 60 |  |