نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخاکپور, محمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:05:00Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:05:00Z
dc.date.available1399-07-08T23:05:00Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:05:00Z
dc.date.issued2014-02-20en_US
dc.date.issued1392-12-01fa_IR
dc.date.submitted2013-06-01en_US
dc.date.submitted1392-03-11fa_IR
dc.identifier.citationخاکپور, محمد. (1392). نگاه انتقادی و تحلیلی به جایگاه معنایی و ساختاری چند موتیو در شعر صائب. زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز), 66(228), 33-60.fa_IR
dc.identifier.issn2251-7979
dc.identifier.issn2676-6779
dc.identifier.urihttps://perlit.tabrizu.ac.ir/article_2627.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/146724
dc.description.abstract<span style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; letter-spacing: -.7pt;" lang="AR-SA">موتیوها مجموعه قراردادی و سپس کلیشه شده از الفاظی است که به وسیلۀ شاعر برای هنر نمایی و جولان خیال در شعر وارد می‏شوند و قدمتی به دیرینگی ادبیات هر ملت دارند. در شعر فارسی، علاوه بر مجموعه‏ای از موتیوهای متداول، یک سلسله موتیوهایی در سبک هندی دیده می‌شود که در ایجاد شبکه تداعی‌ها و تصویر­سازی شاعران این اسلوب تاثیر ویژه‌ای دارد.  موتیو‌های شعری در مضمون‌پردازی و خلق تصاویر غریب و دور از ذهن، که در نزد شاعران سبک هندی، عرصة مناسبی برای اظهار شگفتی خواننده و جولان هنرنمایی سراینده محسوب می‌شود، در شعر صائب نقش برجسته‌ای ایفا می‌کند. او از طریق موتیو‌ها و نیز سلسله تداعی‌های پیچیده، در برقراری معادله و ایجاد روابط تناظری میان دو مصراع که صرفاً به قصد خلق مضامین تازه و متنوّع صورت می‌گیرد، تلاش ویژه‌ای انجام می‌دهد؛ امّا در نهایت این کوشش شاعر در اغلب موارد به تکلّف و تصنّع و دور شدن شعر از فوران عاطفی خود منجر می‌شود؛ </span><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; letter-spacing: -.6pt;" lang="AR-SA">افراط در خیال‌پردازی و دشوارگویی و دشوار پسندی، زمانی در شعر او بهتر به دید می‌آید، که شاعر همانند دیگر پیروان سبک هندی، موتیو‌هایی را دست مایة معادله‌سازی و رسیدن به هدف‌ غایی شعر، یعنی مضمون آفرینی قرار می‌دهد که ما امروز جز از طریق فرهنگ‌های عصر صفوی نمی‌توانیم مفهوم و مدلول اصلی آن‌ها را دریابیم. با وجود این هرگاه بعد عاطفی، توازن لفظ و معنا و انسجام شعر برمضمون‌سازی و ایجاد روابط پیچیده و حیرت انگیز غلبه می‌کند، تک بیت‌ها و غزلیّات درخشان صائب به وجود می‌آید که برای همیشه نام او را در کنار مفاخر شعر و ادب فارسی جاویدان نگه می‌دارد. در این پژوهش سعی بر آن است، ضمن تحلیل جایگاه ساختاری و معنایی برخی از موتیو‌های غریب و مهجور در شعر صائب، اهمیّت و تاثیر آن‌ها را در چگونگی به وجود آمدن مضمون‌های باریک و برقراری پیوند تقابلی، نشان دهیم.</span>fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تبریزfa_IR
dc.publisherUniversity of Tabrizen_US
dc.relation.ispartofزبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)fa_IR
dc.subjectصائبfa_IR
dc.subjectموتیوfa_IR
dc.subjectمضمون پردازیfa_IR
dc.subjectپیوند تناظریfa_IR
dc.subjectتداعی‌هاfa_IR
dc.subjectعاطفهfa_IR
dc.titleنگاه انتقادی و تحلیلی به جایگاه معنایی و ساختاری چند موتیو در شعر صائبfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentاستادیار دانشگاه تبریزfa_IR
dc.citation.volume66
dc.citation.issue228
dc.citation.spage33
dc.citation.epage60


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد