دوره 48, شماره 197

 

ارسال های اخیر

  • سرچشمه‌های تکوین و توسعة انواع تمثیل ( اسطوره، رؤیا، فرهنگ عامه) 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2006-02-20)
    در این مقاله، پس از اشاره‌ای کوتاه به شکلهای مختلف تمثیل، در باب نخستین و مهم‌ترین سرچشمه‌های تکوین و توسعة انواع تمثیل سخن گفته شده است.  هر تمثیل می‌تواند منابع شکل‌گیری گوناگونی داشته باشد. «اسطوره»، «رؤیا» و برخی از ...

  • سیمای گشتاسپ در روایات دینی و ملی ایران 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2006-02-20)
    گشتاسپ که یکی از پادشاهان کیانی بوده است، در روایات دینی و ملی ایران جایگاهی شایان توجه دارد. او به دلیل برخوردار بودن از دو جنبة مهم و اساسی در زندگی‌اش یعنی پذیرش دین بهی و نیز نقش آفرینی در داستان حماسی و جنگ با ارجاسپ ...

  • آزادی و تصوف تحلیلی مختصر از مفهوم آزادی در نزد عارفان مسلمان 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2006-02-20)
    آزادی، مفهومی است که هم مورد عنایت اخلاقیون و عارفان بوده و هم اهل سیاست و فیلسوفان سیاسی، به ماهیت و چند و چون آن پرداخته‏اند. در آثار عارفان مسلمان، تعبیر آزادی و حریت، به معنای اخلاقی- سلوکی آن، به تکرار ذکر شده، و موانع ...

  • امامت در آثار سنایی غزنوی 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2006-02-20)
    بحث «امامت» از مهمترین بحث‌های فرقه‌های کلامی به خصوص فرقة شیعة امامیه است. اهمیت فراوان این موضوع و نیز اشارات گستردة سنایی در این زمینه، موجبات تهیة نوشتة حاضر را فراهم کردند. برای این منظور در قسمت اول با استفاده از ...

  • مقیاس‌های شاعرانه و سبک هندی 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2006-02-20)
    مقیاس‌های شاعرانه، یکی از آرایه‌های زیبای ادبی است که تاکنون ناشناخته مانده و کمتر کسی به واجست آن پرداخته است. این آرایة ادبی در دستور زبان فارسی هم چندان مورد بررسی قرار نگرفته است. برخی دستورنگاران متوجه آن شده و از آن ...

  • اصل سنخیت در عرفان و همانندسازی در روان‌شناسی (با گذری در اندیشه‌های عطار ومولوی) 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2006-02-20)
    اصل سنخیت در عرفان زیر مجموعه‌ای از مبحث پیچیدة «وحدت وجود» است. اساساً یکی از اهداف کلی عرفان و روان‌شناسی رسیدن فرد به وحدت درونی و موفقیت در ایجاد وحدت با عالم خارج از وجود است. اصل سنخیت در فلسفه و در باب علم حضوری ...

  • قلب ماهیت باده با اکسیر معرفت در ادبیات متعهد و آرمانگرا 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2006-02-20)
    در بررسی سیر تطور مفهوم باده در ادبیات فارسی، نخست باید به دورة سبک خراسانی و سبک‌های بینابین اشاره‌کرد. در این دوره‌ها و قبل از پیدایش و گسترش سبک عراقی در پهنة ادب فارسی، باده در مفهوم واقعی و عینی به کار رفته است اما ...