جدیدترین نظریه قانون طبیعی در بوته نقد
(ندگان)پدیدآور
طالبی, محمد حسیننوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آموزه «قانون طبیعی»[1] در خلال قرن های متمادی به گونه هایی متفاوت تفسیر شده است. این آموزه مشتمل بر گستره پهناوری از نظریه هاست که از زمان تمدن یونان باستان تا عصر حاضر، در حوزه های علوم اجتماعی نقش محوری ایفا کرده است. امروزه جدیدترین و یکی از پرطرفدارترین قرائت های مربوط به قانون طبیعی، تفسیر جان فینیس[2] از نظریه توماس آکوئیناس[3] درباره قانون طبیعی است. به حکم این قرائت، تنها در صورتی یک عمل حکیمانه است که انگیزه انسان از انجام آن وصول به یکی از خیرهای اصیل[4] باشد. براساس این نظریه، خیر های پایه و اصیل بشری عبارتند از: حیات مادی، دانش، مهارت در کار و تفریح، دوستی، ازدواج، عقلانیت عملی و دین. ویژگی های مشترک این خیرها بداهت، ذاتی بودن، عدم ارتباط با یکدیگر، اهمیت یکسان و عدم ابتناءآنها بر واقعیت است. این نوشتار بعد از توضیح مختصری درباره نظریه فینیس دربارة قانون طبیعی به نقد و بررسی این نظریه بر اساس تعالیم حکمت متعالیه اسلامی میپردازد.
کلید واژگان
قانون طبیعیطبیعت
آکوئیناس
فینیس
خیر اصیل
رابطه باید و هست
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2009-05-221388-03-01
ناشر
دانشگاه قمUniversity of Qom
سازمان پدید آورنده
استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاهشاپا
1735-97912538-2500




