روانشناسی اخلاقی غزالی
(ندگان)پدیدآور
ناجی, زهره ساداتنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله اندیشههای اخلاقی امام محمد غزالی را برای یافتن پاسخ به پرسشهای مربوط به روانشناسی اخلاقی بازخوانی میکند. غزالی در مباحث اخلاقی خود علاوه بر برشمردن فضایل و چگونگی شناخت آنها، به بررسی ریشههای روانشناختی آراستگی آدمی به آنها و نیز عمل به اقتضای آنها میپردازد. وی با تأسی به فیلسوفان یونانی و اسلامی بحث مفصلی در باره نفس و جان آدمی دارد تا از این طریق ربط و نسبت هر فضیلت و رذیلت را به قوه خاصی در نفس انسان معلوم کند. اما از سوی دیگر با تأسی به رویکرد اشاعره در باره حسن و قبح اخلاقی، و به این جهت که اخلاق او بیشتر از شریعت اخذ شده، مبنای حسن و قبح را دینی میداند.همین طور این نوشته ضمن ارایه توضیح درباره نگاه اخلاقی واقع گرا و غیر واقع گرا و با اشاره به آراء غزالی و هیوم روشن خواهد کرد که به چه دلیل با این که عقل از نظر هر دو اندیشمند ادراک گر و فاقد قدرت عمل است، در بحث انگیزش اخلاقی غزالی با اشکالات هیوم درباره این موضوع مواجه نشده است.در بخش پایانی مقاله، به معرفی اموری که در انجام فضیلت و رذیلت مؤثرند پرداخته و تفاوت دیدگاه غزالی را با فیلسوفان یونان درباره نقش توفیق الهی در انجام فضایل وترک رذایل توضیح میدهیم.
کلید واژگان
اخلاق فضیلتغزالی
روان شناسی اخلاق
انگیزش اخلاقی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2009-11-221388-09-01
ناشر
دانشگاه قمUniversity of Qom
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامیشاپا
1735-97912538-2500




