بررسی رابطه بین خودکارآمدی والدگری با گرایش به فضای مجازی با توجه به نقش واسطه ای احساس تنهایی در نوجوانان خانواده های کارکنان آموزش و پرورش شهر یزد
(ندگان)پدیدآور
صباغیه, علیرضاکاظم علوی لنگرودی, سیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و هدف: خانواده مهمترین و ابتدایی ترین کانون رشد و سلامت فرزندان می باشد و والدین میتوانند با اعمال سبک مناسب والدگری و به طبع آن رسیدن به خودکارآمدی مثبت والدگری تاثیرات مهمی بر شکل گیری شخصیت و ویژگیهای شخصیتی فرزندان داشته باشند و در بروز و یا عدم بروز رفتارهای مختلف فرزندان بویژه گرایش به فضای مجازی که در عصر حاضر بعنوان یکی از منابع موثر شکل گیری شخصیت می باشد نقش داشته باشند . لذا پژوهشی با هدف پیش بینی رابطه بین خود کارآمدی والدگری با گرایش به فضای مجازی با توجه به نقش واسطه ای احساس تنهایی در نوجوانان خانواده های کارکنان آموزش و پرورش شهر یزد انجام گردید
روش تحقیق :در این تحقیق از روش پیمایشی استفاده است که داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه های:
"پرسشنامه خودکارآمدی والدگری دومکا که در پژوهش جمالی نژاد(1391) روایی پرسشنامه توسط اساتید 76% گزارش شد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ بالای 80% محاسبه گردید // پرسشنامه احساس تنهایی (UCLA) که توسط )راسل و پیلوا و کورتونا( در سال 1980 ساخته شد وتوسط شکر کن ومیردریکوند ترجمه وهنجار یابی شد و پس از اجرای مقدماتی وپایایی78% و روایی و اصلاحات به کار گرفته شد // پرسشنامه شبکه های اجتماعی که میزان ضریب پایایی آن با الفای کرونباخ 86/0 توسط(الیسون، استاین فایلد و لمپ، 2011) براورد شده است و در این پژوهش ضریب پایایی این پرسشنامه 88/0 براورد گردید " از بین تعداد 246 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مدارس شهرستان یزد که به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده بودند جمع آوری گردید.
تجزیه و تحلیل داده ها: این بخش مشتمل بر دو قسمت است: یافته های توصیفی و یافته های تبیینی. که ابتدا یافته های توصیفی تحقیق شامل جداول مربوط به میانگین و انحراف معیار و نمودار هیستوگرام ارائه و سپس با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل داده ها به آزمون فرضیات تحقیق پرداخته شد.
یافته ها: برابر نتایج بدست آمده میتوان گفت هرچه میزان خودکارآمدی والدین بالاتر باشد احساس تنهایی نوجوانان کمتر و احتمال گرایش به فضای مجازی نیز کمتر می باشدو بلعکس . و درکل میتوان گفت رابطه والد و فرزند درکاهش احساس تنهایی و در پی آن گرویدن به فضای مجازی تاثیر متقابل و زیادی در برخواهد داشت
نتیجه گیری : بطور کلی یکی از عوامل عمده گرویدن نوجوانان به فضای مجازی ، نحوه تربیت و برخورد والدین با آنها بوده که با اتخاذ شیوه های نامناسب میتواند منتج به ایجا احساس تنهایی در نوجوان و در نهایت پناه بردن نوجوان به فضای مجازی گردد. .لذا والدین با بررسی میزان خودکارآمدی خود میتوانند در صورت وجود ضعف نسبت به بهره گیری از روشهای دیگر اقدام نمایند.
کلید واژگان
خود کارآمدی والدگریاحساس تنهایی
فضای مجازی (شبکه های اجتماعی)
خانواده
دانش آموز
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01




