| dc.contributor.author | شیوا, حامد | fa_IR | 
| dc.contributor.author | حجتی, محمدباقر | fa_IR | 
| dc.contributor.author | غروی نائینی, نهله | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:01:26Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:01:26Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-08T23:01:26Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-29T23:01:26Z |  | 
| dc.date.issued | 2012-08-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1391-06-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2015-08-08 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1394-05-17 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | شیوا, حامد, حجتی, محمدباقر, غروی نائینی, نهله. (1391). طباطبایی و نظریۀ «روح معنا» در تبیین الفاظ متشابه قرآن. پژوهشهای فلسفی -کلامی, 13(4), 113-134. doi: 10.22091/pfk.2012.105 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 1735-9791 |  | 
| dc.identifier.issn | 2538-2500 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22091/pfk.2012.105 |  | 
| dc.identifier.uri | http://pfk.qom.ac.ir/article_105.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/145419 |  | 
| dc.description.abstract | دربارۀ الفاظ متشابه قرآن مانند لوح، قلم، عرش، کرسی و ... دو دیدگاه اصلی وجود دارد. یک نظر آن است که این واژهها در معانی محسوس، حقیقت، و در معانی معقول مجازند، اما طبق دیدگاه دیگر این واژهها در معانی معقول هم حقیقتاند. طبق این دیدگاه، که آن را با الهام از غزالی «نظریۀ روح معنا» نامیدهایم، الفاظ بر ارواح معانی وضع شدهاند و خصوصیات مصادیق در معنای اصلی وجود ندارد. اصل این دیدگاه از غزالی است و بسیاری از عارفان و حکیمان پس از او هم آن را پذیرفتهاند. این دیدگاه خود به سه صورت قابل تقریر است که دیدگاه طباطبایی در المیزان دربارۀ این الفاظ نیز با یکی از این تقریرات سهگانه مطابقت دارد. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 280 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه قم | fa_IR | 
| dc.publisher | University of Qom | en_US | 
| dc.relation.ispartof | پژوهشهای فلسفی -کلامی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Journal of Philosophical Theological Research | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22091/pfk.2012.105 |  | 
| dc.subject | متشابه قرآن | fa_IR | 
| dc.subject | وضع | fa_IR | 
| dc.subject | نظریۀ روح معنا | fa_IR | 
| dc.subject | غزالی | fa_IR | 
| dc.subject | طباطبایی | fa_IR | 
| dc.subject | الفاظ | fa_IR | 
| dc.title | طباطبایی و نظریۀ «روح معنا» در تبیین الفاظ متشابه قرآن | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله علمی پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشیار دانشگاه مفید | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استاد دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران. | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 13 |  | 
| dc.citation.issue | 4 |  | 
| dc.citation.spage | 113 |  | 
| dc.citation.epage | 134 |  |