دوره 13, شماره 4

 

ارسال های اخیر

  • طبیعی بودن انواع و قوانین طبیعت 

    الستی, کیوان؛ احسان کرباسی زاده, امیر (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2012-08-22)
    شاخه های مختلف علمی موضوعات مورد مطالعۀ خود را به انواع تقسیم میکنند. نظریات علمی، در هر شاخه علمی، دربارۀ انواع متعلق به آن شاخه طرح میشوند. با این حال بسیار سخت است که بتوان شرایط لازم و کافی را برای متعلق بودن به ...

  • درآمدی بر رهیافت عرفانی به براهین عقلی/کلامی ضرورت امامت 

    نصیری, محمد (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2012-08-22)
    در یک نگاه، دلایل وجوب امامت به نقلی و عقلی تقسیم می‌شود و در میان دلایل عقلی نیز برخی اهمیت بیشتری دارد. حکم عقل به لزوم هدایت مردم، تبیین و حفظ دین، و دوام لطف الاهی از آن جمله‌اند. در تحقیق پیش رو می‌کوشیم، بعد از تقریر ...

  • تبیین کثرت راه‌های خداشناسیِ عقلی در سنّت اندیشۀ اسلامی: از تحویل‌گِرَوی تا جامع‌نگری 

    قربانی, هاشم (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2012-08-22)
    الاهیدانان مسلمان توصیف جامعی از وجود کثرت در ادلّه­ اثبات خدا و راه‌های خداشناسی عقلی در سنّت اندیشه اسلامی به دست داده‌اند. آنان از تبیین این کثرت و شناخت و بازگفت علّت آن نیز غافل نبوده‌اند و تبیین‌هایی پیش نهاده‌اند ...

  • زیبایی‌شناسی اسلوب و معنا در سبک نویسندگی ملاصدرا 

    مقدم متقی, امیر (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2012-08-22)
    محمدبن ابراهیم، مشهور به ملاصدرا از جملۀ دانشمندانی است که اسلوبی ساده و روان و در عین حال بلیغ و متعالی، محمل افکار بلند و عمیق وی گشته؛ کسی که عمق و گستردگی معنا و زیبایی و استواری اسلوب، در کنار اندیشۀ فلسفی و عرفانی ...

  • طباطبایی و نظریۀ «روح معنا» در تبیین الفاظ متشابه قرآن 

    شیوا, حامد؛ حجتی, محمدباقر؛ غروی نائینی, نهله (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2012-08-22)
    دربارۀ الفاظ متشابه قرآن مانند لوح، قلم، عرش، کرسی و ... دو دیدگاه اصلی وجود دارد. یک نظر آن است که این واژه‌ها در معانی محسوس، حقیقت، و در معانی معقول مجازند، اما طبق دیدگاه دیگر این واژه‌ها در معانی معقول هم حقیقت‌اند. ...

  • اعتبار معرفتی قرآن از دیدگاه نصر حامد ابوزید؛ رویکردی فرهنگی-‌ ادبی 

    توکلی بینا, میثم؛ اکبری, رضا (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2012-08-22)
    نصر حامد ابوزید، متفکر جنجالی مصری، در رابطه با وحی و قرآن دیدگاه‌هایی متفاوت ابراز کرد که با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد. وی می‌کوشید برای پدیده‌های دین اسلام تبیینی طبیعی و غیر متافیزیکی ارائه کند. در این راستا به بحث ...

  • تکوین وجودی ذات انسان نزد کی‌کگور 

    خادمی, مهدی (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2012-08-22)
    تحلیل ساختار بنیادین انسان، مهم‌ترین دغدغه متفکران اگزیستانس، خصوصاً کی‌کگور است. اما از آنجا که وی، فیلسوفی نظام‌مند نیست و آراء خود را در یک چارچوب منطقی، ارائه نکرده است، فهم مقصود وی از ابعاد وجود انسان، کار ساده‌ای ...

  • بررسی و نقد سنخیت علت و معلول در فلسفه اسلامی 

    شانظری, جعفر؛ قاسم, عسکری (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2012-08-22)
    در تبیین پیدایش جهان ممکن بعضی از متکلمان، افزون بر پیشینه عدم زمانی، برای موجودات اصل علیت را نیز انکار کرده و ارتباط واجب و ممکن و یا خالق و مخلوق را به نحو فاعل ایجادی تفسیر کرده‌اند. در برابر، بسیاری از فیلسوفان معتقد ...

  • حدوث نفس انسانی» از دیدگاه فلاسفه اسلامی و سازگاری آن با آموزۀ «عالم ذرّ» 

    ارشد ریاحی, علی (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2012-08-22)
    در این مقاله ابتدا مهم‌ترین ادله فلاسفه اسلامی برای اثبات حدوث نفس انسانی نقد و بررسی شده است. این ادله با دقت در مقدمات و لوازم، به وسیله اشکال‌هایی جدید و ابتکاری مورد خدشه قرار گرفته و این نتیجه به دست آمده است که هیچ ...

  • مقایسه تحلیلی دیدگاه ملاصدرا و طباطبایی در مسئله قضاء الاهی 

    رستمی, ابراهیم (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2012-08-22)
    در مقاله حاضر قضاء که یکی از مراتب علم حق تعالی است بررسی می‌شود. قول مشهور حکما در مورد قضاء همان علم مجردات عقلی (عقول) به موجودات امکانی است که در مرتبه بعد از ذات حق تعالی قرار دارد. صدرالدین شیرازی در مورد قضاء الاهی ...