دوره 3, شماره 1
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
لویناس و نامتناهی: پدیدارشناسی تجربه اخلاقی
(دانشگاه مفیدMofid University, 2016-08-22)محسن جمشیدی[1] تاریخ دریافت: 17/01/95 دانشجو دکتری دانشگاه تهران تـاریخ تـأییـد: 27/06/95 چکیده امانوئل ...
-
زیبایی هنری و بازنمایی طبیعت (در نظریـه زیباییشناختی تومـاس آکوئیناس)
(دانشگاه مفیدMofid University, 2016-08-22)چکیده توماس آکوئیناس با اقتباس دیدگاههای پیشینیان خود، به صورت پراکنده در آثارش به مسئله زیبایی و هنر پرداخته و قصد دارد تا میان ساحت زیبایی متعالی و زیبایی محسوس ارتباطی برقرار کند. وی با بیان تعریف زیبایی و مؤلفههای ...
-
نقش معانی متعدد موجود در تمایز افراد در فلسفه ارسطو
(دانشگاه مفیدMofid University, 2016-08-22)چکیده تمایز افراد در فلسفة ارسطو بر پایة تفاسیر موجود در باب نسبت صورت و ماده، خواه سنتی یا رایج، همچون مسئلهای بنیادی ظاهر میشود. مقاله حاضر ضمن نقادی از این تفاسیر میکوشد تا تفسیری کاملاَ متفاوت و جدید نسبت به ...
-
شهود ایدهها بر اساس نظریه رؤیت افلاطون
(دانشگاه مفیدMofid University, 2016-08-22)چکیده نظریه مثل افلاطون، به عنوان محور فلسفه او مبتنی بر استدلالات و مباحثات نظری (در مقابل ابتناء بر الهام و شهود) ایدهها را موجودات حقیقی معقول و آحاد تبیینگر کثرت عالم معرفی میکند که هم شرط لازم تحقق معرفت و ...
-
نسبت میـان بودن و داشتـن در فلسفه گابریل مارسل
(دانشگاه مفیدMofid University, 2016-08-22)چکیده از نظر گابریل مارسل آدمی دو گونه ارتباط با هستی دارد: «بودن» و «داشتن» و این دو، لازمه زندگی هستند. انسان، غالباً مقوله ملک و «داشتن» را بر بعضی از عناصر شخصی و حتی بر افکار و تصورات خود اطلاق میکند و آن را به صورت ...
-
نیچه و مسئله جدایی نفس و بدن در فلسفه دکارت
(دانشگاه مفیدMofid University, 2016-08-22)چکیده در فلسفة دکارت نفس و بدن به گونهای پیچیده، هم به صورتی متمایز از هم جدا هستند و هم دارای اتحادی ریشهای هستند. فیلسوفان معاصر و خلف دکارت به راههای مختلفی برای رفع این تناقض متوسل شدهاند. شاید بتوان این مسئله را ...



