نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاعوانی, شهینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:58:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:58:46Z
dc.date.available1399-07-08T22:58:46Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:58:46Z
dc.date.issued2020-04-20en_US
dc.date.issued1399-02-01fa_IR
dc.date.submitted2019-06-23en_US
dc.date.submitted1398-04-02fa_IR
dc.identifier.citationاعوانی, شهین. (1399). تئودیسه یا عدل الهی. مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 14(30), 1-19. doi: 10.22034/jpiut.2019.34194.2349fa_IR
dc.identifier.issn2251-7960
dc.identifier.issn2423-4419
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2019.34194.2349
dc.identifier.urihttps://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_9694.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/144448
dc.description.abstractبررسی تاریخ تحول تفکر فلسفی در غرب بیانگر آن است که از زمان افلاطون که خدای صانع (دمیورژ) با نظارة جهان معقول، جهان محسوس را به وجود آورد و گفت که خداوند نمی‌تواند بر برخی از ضرورت‌های طبیعی فائق آید؛ تا شروع قرن هفدهم، و پیدایش دیدگاه جدید انسان‌محور دکارت دربارة هستی، پیوسته یکی از موضوعات مشترک و پرسشی که برای اغلب فلاسفه در خلال مباحثی از قبیل چیستی و نحوة هستی خدا، جهان و انسان، مطرح بوده است، این پرسش‌هاست که: عدل چیست؟ آیا خدا عادل است؟ و آیا انسان به بهترین وجه خلق شده است؟ آیا جهان موجود، بهترین جهان ممکن است؟. تحلیل، توجیه یا هر گونه پاسخی به این مسأله از سوی فیلسوفان مسیحی پیش از لایب‌نیتس، اغلب صبغة کلامی داشته است. حتی در قرن پانزدهم هم این پرسش که چگونه اختیار انسان با علم پیشین و با مشیّت الهی سازگار است، محور مباحث فلسفی- کلامی است. پیشرفت علم و قوانین ضروری در علوم مختلف سبب شد که اختیار انسان خدشه‌دار شود. اسپینوزا و لایب‌نیتس هر یک به شیوة خاص خود در صدد برآمدند تا ثابت کنند که اختیار انسان و جبر علّی- معلولی علوم قابل جمع‌‌اند و خدا آنچه را که بیش از همه هماهنگی دارد، اراده می‌کند. موضوع تصور جهان به عنوان یک هماهنگی کلی پیشین‌بنیاد در آرای لایب‌نیتس (در قالب جوهر فرد یا مُناد) از جمله مطالبی است که در این مقاله مقدم بر بررسی چیستی و چرایی «بهترین جهان ممکن» مورد بررسی قرار خواهد گرفت.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تبریزfa_IR
dc.publisherUniversity of Tabrizen_US
dc.relation.ispartofمجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریزfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Philosophical Investigationsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2019.34194.2349
dc.subjectئودیسهfa_IR
dc.subjectعدل الهیfa_IR
dc.subjectلایب‌نیتسfa_IR
dc.subjectنظام اصلحfa_IR
dc.subjectعالَم ممکنfa_IR
dc.subjectشرّfa_IR
dc.subjectخیرfa_IR
dc.titleتئودیسه یا عدل الهیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی- پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه فلسفه موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue30
dc.citation.spage1
dc.citation.epage19


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد