| dc.contributor.author | روحانی, سحر | fa_IR |
| dc.contributor.author | نوظهور, یوسف | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T22:58:38Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T22:58:38Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T22:58:38Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T22:58:38Z | |
| dc.date.issued | 2015-04-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-02-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-07-14 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-04-23 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | روحانی, سحر, نوظهور, یوسف. (1394). تراکتاتوس؛ آغاز رویکرد درمانی ویتگنشتاین به فلسفه. مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 9(16), 79-95. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2251-7960 | |
| dc.identifier.issn | 2423-4419 | |
| dc.identifier.uri | https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_3713.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/144404 | |
| dc.description.abstract | ویتگنشتاین اندیشمندی است که از سویی فلسفه را مولِّد آشفتگی ذهنی میداند و از سوی دیگر فیلسوف را در مقام یک درمانگر میخواهد. این نگرش دوسویه نسبت به فلسفه، از <em>تراکتاتوس</em> آغاز میشود و سپس با قول به تنوع شیوههای درمان به دورهی دوم حیات فکری وی تسرّی پیدا میکند. اخیراً، اغلب مفسران پوزیتیویستی ویتگنشتاین از خاستگاههای رویکرد درمانگری ویتگنشتاین در <em>تراکتاتوس</em> غفلت ورزیده و صرفاً این رویکرد را در دورهی دوم اندیشهی او بهویژه به رسالهی <em>پژوهش</em><em>ه</em><em>ای فلسفی</em> محدود ساختهاند. در این مقاله، درصدد رفع این ابهام و نشان دادن ریشههای رویکرد درمانگرای ویتگنشتاین در رسالهی <em>تراکتاتوس</em> برآمدهایم. از آنجایی که ذکر «نشانه» یا نشانههای بیماری ناشی از تفکر فلسفی و مرحلهی «تشخیص» آن، بهعنوان مقدمات «درمان» لحاظ میشوند، ابتدا «نشانه»، «تشخیص» و سرانجام رویکرد «درمانی» ویتگنشتاین نسبت به فلسفه در <em>تراکتاتوس</em> را با تأکید بر ارزش درمانی وضوح مورد بررسی قرار خواهیم داد و سپس به برخی از دلایلی که سبب غفلت از رویکرد درمانی <em>تراکتاتوس</em> شده است، به طور گزیده اشاره خواهیم کرد. بدین ترتیب نشان خواهیم داد که او از آغاز تفکر فلسفی خویش به این رویکرد باور داشته و در <em>پژوهشهای فلسفی</em> صرفاً آن را به زبان روزمره بیان کرده است. در این مقاله همچنین پرده از محدودیت رویکرد درمانگرای ویتگنشتاین به فلسفه برخواهیم داشت. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تبریز | fa_IR |
| dc.publisher | University of Tabriz | en_US |
| dc.relation.ispartof | مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Philosophical Investigations | en_US |
| dc.subject | تراکتاتوس | fa_IR |
| dc.subject | ویتگنشتاین | fa_IR |
| dc.subject | نشانه | fa_IR |
| dc.subject | تشخیص | fa_IR |
| dc.subject | وضوح | fa_IR |
| dc.subject | درمان | fa_IR |
| dc.title | تراکتاتوس؛ آغاز رویکرد درمانی ویتگنشتاین به فلسفه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله علمی- پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه تبریز | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 9 | |
| dc.citation.issue | 16 | |
| dc.citation.spage | 79 | |
| dc.citation.epage | 95 | |