| dc.contributor.author | ساکت, امیرحسین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T22:58:09Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T22:58:09Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T22:58:09Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T22:58:09Z | |
| dc.date.issued | 2019-05-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-03-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-11-16 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-08-25 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ساکت, امیرحسین. (1398). زبان، طبیعت و قانون در فلسفۀ افلاطون (رابطۀ نامها و چیزها در کراتیلوس و ارتباط آن با مسألۀ قانون و طبیعت). مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 13(26), 195-212. doi: 10.22034/jpiut.2019.8039 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2251-7960 | |
| dc.identifier.issn | 2423-4419 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2019.8039 | |
| dc.identifier.uri | https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_8039.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/144231 | |
| dc.description.abstract | نسبت میان نامها و چیزها که در <em>کراتیلوس</em> مطرح میشود، از فروع مسألهای عامتر دربارۀ قانون و طبیعت است که بسیاری از مسائل فلسفۀ یونانی از آن سرچشمه گرفته است. مسأله این است که آیا قوانین بشری ریشه در طبیعت و ذات امور دارد یا صرفاً قراردادی میان افراد است. فیلسوفانی که قوانین را مطلق و ناگزیر میدانستند، به مطابقت قانون و طبیعت معتقد بودند و مخالفان ایشان که چنین مطابقتی میان قانون و طبیعت نمیدیدند، قوانین را صرفاً توافقی میان افراد، و لذا کاملاً نسبی میدانستند. فوسیس به معنای عالم اعیان و ذات اشیاء و امور است، و نوموس شامل قانون و عرف و اعتقادات و مقدسات و بسیاری از امور انسانی است. در تفکر یونانی نامها از جمله مصادیق نوموس به شمار میروند و تبعاً مباحث مربوط به نوموس، از جمله نسبت آن با فوسیس، در مورد نامها نیز مصداق دارد. مسألۀ فوسیس و نوموس در مورد نامها به صورت این پرسش مطرح میشود که آیا نامها طبیعی هستند یا قراردادی؟ این همان پرسش اصلی <em>کراتیلوس</em> است: آیا ارتباطی ضروری میان نام و نامیده وجود دارد یا اطلاق نامها بر چیزها صرفاً مبتنی بر توافق است؟ در این مقاله استدلال میشود که پاسخ افلاطون به هر دو پرسش (پرسش از رابطۀ فوسیس و نوموس و پرسش از رابطۀ نامها و چیزها) یکی است و او در هر دو مورد راه حلی میانه یافته که پیش از او سابقه نداشته است. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تبریز | fa_IR |
| dc.publisher | University of Tabriz | en_US |
| dc.relation.ispartof | مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Philosophical Investigations | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2019.8039 | |
| dc.subject | فلسفۀ زبان | fa_IR |
| dc.subject | افلاطون | fa_IR |
| dc.subject | کراتیلوس | fa_IR |
| dc.subject | طبیعت | fa_IR |
| dc.subject | قانون | fa_IR |
| dc.title | زبان، طبیعت و قانون در فلسفۀ افلاطون (رابطۀ نامها و چیزها در کراتیلوس و ارتباط آن با مسألۀ قانون و طبیعت) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله علمی- پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکترای فلسفه، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 13 | |
| dc.citation.issue | 26 | |
| dc.citation.spage | 195 | |
| dc.citation.epage | 212 | |