نمایش مختصر رکورد

dc.date.accessioned1399-07-08T22:57:41Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:57:41Z
dc.date.available1399-07-08T22:57:41Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:57:41Z
dc.date.issued2014-11-22en_US
dc.date.issued1393-09-01fa_IR
dc.date.submitted2016-04-29en_US
dc.date.submitted1395-02-10fa_IR
dc.identifier.citation(1393). مبانی اندیشۀ سیاسی شیخ اشراق. دو فصلنامه تاملات فلسفی, 4(13), 101-128.fa_IR
dc.identifier.issn2228-5253
dc.identifier.issn2588-3615
dc.identifier.urihttp://phm.znu.ac.ir/article_19571.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/144053
dc.description.abstractبا وجود آنکه شیخ اشراق به معنای رایج کلمه، فیلسوف سیاسی نیست؛ در عین حال به دلیل اهتمام جدی‌اش نسبت به تعریف و تبیین جایگاه حکیم متأله در رأس هرم ریاست تامه دینی و دنیایی و نیز بواسطه ماجرای تراژیک تکفیر و قتلش (که شائبه سیاسی بودن فعالیت‌های وی را تقویت نموده است) مورد توجه پژوهندگان حوزۀ اندیشه‌های سیاسی واقع شده است. شیخ اشراق از اندیشه‌های حکمی فهلویون و حکمای پارس و نیز حکمت اشراقی افلاطونی متأثر و بر این باور بود که حاکمیت و ریاست به کسی تعلق می‌گیرد که متوغل در تأله و متبحر درحکمت بوده، صاحب کرامات و قادر به انجام خوارق عادات (مشی علی‌الماء و الهواء و قدرت انسلاخ روح از بدن، رؤیت فرشتگان و ...) باشد. وی دست یافتن حکیم الهی به حاکمیت و ریاست را از طریق زور و غلبه و خشونت نفی کرده، دوره ریاست او را دورانی نورانی و الهی معرفی می‌کند.fa_IR
dc.format.extent1037
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه زنجانfa_IR
dc.relation.ispartofدو فصلنامه تاملات فلسفیfa_IR
dc.relation.ispartofPhilosophical Meditationsen_US
dc.subjectشیخ اشراقfa_IR
dc.subjectحکیم متألهfa_IR
dc.subjectفره ایزدیfa_IR
dc.subjectریاست‌نامهfa_IR
dc.titleمبانی اندیشۀ سیاسی شیخ اشراقfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue13
dc.citation.spage101
dc.citation.epage128


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد