| dc.date.accessioned | 1399-07-08T22:57:41Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T22:57:41Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T22:57:41Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T22:57:41Z | |
| dc.date.issued | 2014-11-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-04-29 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-02-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | (1393). مبانی اندیشۀ سیاسی شیخ اشراق. دو فصلنامه تاملات فلسفی, 4(13), 101-128. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-5253 | |
| dc.identifier.issn | 2588-3615 | |
| dc.identifier.uri | http://phm.znu.ac.ir/article_19571.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/144053 | |
| dc.description.abstract | با وجود آنکه شیخ اشراق به معنای رایج کلمه، فیلسوف سیاسی نیست؛ در عین حال به دلیل اهتمام جدیاش نسبت به تعریف و تبیین جایگاه حکیم متأله در رأس هرم ریاست تامه دینی و دنیایی و نیز بواسطه ماجرای تراژیک تکفیر و قتلش (که شائبه سیاسی بودن فعالیتهای وی را تقویت نموده است) مورد توجه پژوهندگان حوزۀ اندیشههای سیاسی واقع شده است. شیخ اشراق از اندیشههای حکمی فهلویون و حکمای پارس و نیز حکمت اشراقی افلاطونی متأثر و بر این باور بود که حاکمیت و ریاست به کسی تعلق میگیرد که متوغل در تأله و متبحر درحکمت بوده، صاحب کرامات و قادر به انجام خوارق عادات (مشی علیالماء و الهواء و قدرت انسلاخ روح از بدن، رؤیت فرشتگان و ...) باشد. وی دست یافتن حکیم الهی به حاکمیت و ریاست را از طریق زور و غلبه و خشونت نفی کرده، دوره ریاست او را دورانی نورانی و الهی معرفی میکند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1037 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه زنجان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دو فصلنامه تاملات فلسفی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Philosophical Meditations | en_US |
| dc.subject | شیخ اشراق | fa_IR |
| dc.subject | حکیم متأله | fa_IR |
| dc.subject | فره ایزدی | fa_IR |
| dc.subject | ریاستنامه | fa_IR |
| dc.title | مبانی اندیشۀ سیاسی شیخ اشراق | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 4 | |
| dc.citation.issue | 13 | |
| dc.citation.spage | 101 | |
| dc.citation.epage | 128 | |