روشهای شناختی در تربیت اصلاحی از دیدگاه احادیث
(ندگان)پدیدآور
امینی, محمدنوع مدرک
Textمقاله علمی ترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از ابعاد تربیت، جنبه اصلاحی آن است که مربی برای اصلاح و تغییر در صفات و رفتار ناپسند متربّی در ساحتهای اجتماعی، عبادی، اعتقادی و سیاسی متربّی فعالیتهایی انجام میدهد، اما این تلاشهای تربیتی در عرصه اصلاح روشهای مربوط به خود را میطلبد که در زمینه شناختی، عاطفی، و رفتاری قابل بررسی میباشند، این پژوهش با مطالعه و بررسی تبیینی احادیث پیامبر اکرم و اهل بیت در منابع روایی امامیه، روشهایی را مانند: تفهیم خطا، حکمتآموزی و برهان، ارجاع به فطرت، جهلزدایی، دعوت به تفکر و تعقل، تمثیل و تشبیه، تصویرسازی، تغییر باورهای غلط وخرافهزدایی که در زمینه اصلاح شناخت و نگرش به کار گرفته میشوند از بین آموزههای روایی پیامبر اکرم و اهل بیت استخراج نموده است. این پژوهش با مطالعه و بررسی تبیینی احادیث پیامبر اکرم و اهل بیت در منابع روایی امامیه، روشهایی را مانند: تفهیم خطا، در منابع روایی امامیه، روشهایی را مانند: تفهیم خطا، حکمتآموزی و برهان، ارجاع به فطرت، جهلزدایی، دعوت به تفکر و تعقل، تمثیل و تشبیه، تصویرسازی، تغییر باورهای غلط وخرافهزدایی که در زمینه اصلاح شناخت و نگرش به کار گرفته میشوند از بین آموزههای روایی پیامبر اکرم و اهل بیت استخراج نموده است.
کلید واژگان
روشتربیت
تربیت اصلاحی
روشهای شناختی
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
جامعه المصطفی العالمیه (مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث)سازمان پدید آورنده
دانش آموخته دکتری علوم حدیث تطبیقیشاپا
267652922676-6892




