نمایش مختصر رکورد

dc.date.accessioned1399-07-08T22:57:07Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:57:08Z
dc.date.available1399-07-08T22:57:07Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:57:08Z
dc.date.issued2020-02-20en_US
dc.date.issued1398-12-01fa_IR
dc.date.submitted2020-03-17en_US
dc.date.submitted1398-12-27fa_IR
dc.identifier.citation(1398). دیدگاه آدورنو نسبت به هنر و زیبایی‌شناختی معاصر. فلسفه تحلیلی, 23(3698), 23-46.fa_IR
dc.identifier.issn2008-0433
dc.identifier.urihttp://pi.srbiau.ac.ir/article_15543.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/143840
dc.description.abstract<span style="font-size: medium;"><span lang="AR-SA">آدورنو متفکری متأثر از کانت و هگل، با دیدگاهی انتقادی</span><span lang="FA">،</span><span lang="AR-SA"> زیبایی‌شناسی خود را بنیاد نهاد. </span><span lang="FA">در </span><span lang="AR-SA">زیبایی­شناسی او تاریک‌اندیشی و بدبینی نسبت به هنر مدرن و پسامدرن به صورتی متناقض پدیدار است. مصادیق بدبینی آدورنو یعنی فرهنگ توده، صنعت- فرهنگ و متأثر از آن عقلانی شدن، کالایی شدن، شیئی شدن، بُت­وارگی تا هنر روزگار ما ادامه داشته است که ما با نادیده گرفتن خط فاصل مدرنیسم و پست‌مدرن با آگاهی به چالش­ها و گوناگونی­ها، آن را در ذیل هنر معاصر تحلیل می­کنیم. آدورنو درباره‌ی هنر، ایده‌ی «زیبایی­شناسی رهایی­بخش» را در سر می­پروراند؛ اما نگاه او به این پدیده سلبی بود. سلطه‌ی سرمایه و سیاست متأثر از توده­گرایی در نظر آدورنو سبب شده که هنردر پی فقدان کارکرد اصیل خود، رنجی بر انسان­ها تحمیل کند. مسلماً دلیل دفاع آدورنو از هنر آوانگارد بدان دلیل است که این نوع هنر به گمان او به توده­ای شدن و به تبع آن اسارت در بند سیاست و سرمایه­داری تن نمی­دهد. در این مقاله سعی بر این است که به دلایل تاریک­اندیشی آدورنو درباره­ی هنر معاصر به صورت تحلیلی– توصیفی از موضعی انتقادی پرداخته شود. </span></span>fa_IR
dc.format.extent530
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقاتfa_IR
dc.relation.ispartofفلسفه تحلیلیfa_IR
dc.relation.ispartofPhilosophical Investigationsen_US
dc.subjectآدورنوfa_IR
dc.subjectتاریک‌اندیشیfa_IR
dc.subjectزیبایی‌شناسیfa_IR
dc.subjectهنرfa_IR
dc.titleدیدگاه آدورنو نسبت به هنر و زیبایی‌شناختی معاصرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue3698
dc.citation.spage23
dc.citation.epage46


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد